Bite Back protesteert tegen konijnenvlees in supermarkten
nieuwsDierenrechtenorganisatie Bite Back heeft zaterdag in ruim dertig supermarkten van Lidl in Vlaanderen en Brussel stickers geplakt op verpakkingen van konijnenvlees. De sticker heeft een afbeelding van drie konijnen in een kooi waarvan er één konijn dood is, en het opschrift “Dit zijn de dieren achter je vlees".
De stickeractie maakt deel uit van de campagne 'Stop Konijnenleed', waarbij de organisatie een einde wil maken aan de productie en consumptie van konijnenvlees in België. Volgens Bite Back is het label 'parkkonijn' op de verpakking ook misleidend. "Een 'park' is gewoon de benaming voor een kooi die langs boven niet gesloten is", zegt de organisatie. "Lidl en andere winkels verkondigen met veel bravoure dat parkkonijnen een mooi leven hebben en met respect behandeld worden. Ondertussen gaven undercoverbeelden en onderzoek aan dat dat niet zo is." De dierenrechtenorganisatie wil dat alle supermarktketens nadenken over de verkoop van konijnenvlees en over de evaluatie van het 'parkkonijn'-label. Gesprekken met Lidl zijn aan de gang.
In augustus voerden tien activisten van Bite Back ook actie aan een Lidl-winkel in Antwerpen-Berchem. Met de actie riepen ze Lidl op om in het najaar geen konijnenvlees meer aan te bieden. Lidl ging niet in op de oproep.
Dat de activisten van Bite Back uitgerekend Lidl uitkozen voor hun actie, is jammer en moeilijk te begrijpen, zo reageerde de woordvoerder van de supermarktketen. "Konijnenvlees zit immers niet in het vaste assortiment van Lidl en wordt maar enkele keren per jaar gedurende een aantal dagen verkocht", aldus woordvoerder Isabelle Colbrandt aan Belga. Ze wees er ook op dat 'parkkonijn' geen label van Lidl is maar een standaardlabel. Ze benadrukt dat Lidl over het algemeen aandacht besteedt aan dierenwelzijn.

Bron: Belga
Beeld: Lidl