"Diesel aanlengen met slaolie is geen goed idee"

nieuws
Rudolf Diesel himself, de uitvinder van de dieselmotor, wist het eind negentiende eeuw al. Een auto kan rijden op plantaardige olie. Hij liet destijds een automotor op pindaolie draaien. Omdat de dieselprijs de hoogte inschiet, wagen almaar meer automobilisten het om hun tank te vullen of aan te lengen met goedkope slaolie uit de supermarkt. "Technisch niet ongevaarlijk en bovendien een fiscale overtreding", waarschuwen specialisten.
28 mei 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
Rudolf Diesel himself, de uitvinder van de dieselmotor, wist het eind negentiende eeuw al. Een auto kan rijden op plantaardige olie. Hij liet destijds een automotor op pindaolie draaien. Omdat de dieselprijs de hoogte inschiet, wagen almaar meer automobilisten het om hun tank te vullen of aan te lengen met goedkope slaolie uit de supermarkt. "Technisch niet ongevaarlijk en bovendien een fiscale overtreding", waarschuwen specialisten.

Diesels voorbeeld krijgt ruim een eeuw later navolging. Door de stijgende prijzen aan de pomp - de diesel schiet richting 1,50 euro per liter - wordt de verleiding voor automobilisten almaar groter om hun brandstoftank te vullen met flessen slaolie uit de winkel. Die kunnen per liter de helft goedkoper zijn. Maar wie dat waagt zonder zijn motorpomp en filters aan te passen, loopt meer dan een risico, waarschuwen specialisten.

"Zonder aangepaste motor zal dat niet lang duren. De motor valt vroeg of laat stil", zegt Leen Govaerts van VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek). Plantaardige olie moet vooral warmer zijn dan diesel om ermee te kunnen rijden. "De olie moet voorverwarmd worden, want anders is ze niet viscoos genoeg. Een onaangepaste motor zal dus vooral in de winter problemen geven".

Dan is er nog het probleem van de kwaliteit. Reguliere brandstof voor auto's is aan internationale normen onderworpen om een constante in de kwaliteit te garanderen, terwijl slaolie in de winkel vaak een mix is van allerhande goedkope oliën. "Van de supermarktproducten beantwoordt koolzaadolie het dichtst aan de vereisten van diesel, gevolgd door zonnebloemolie. Maar er zijn zeker aanpassingen nodig voor de kwaliteit", zegt Govaerts.

Er rijst - toch zeker in theorie - ook een fiscaal probleem. "Je kunt de douane achter je aan krijgen. Want op elke motorbrandstof moet je accijnzen betalen". Tot nog toe kwam koolzaadolie als reguliere brandstof maar niet van de grond, omdat boeren het zelf aan de man moesten brengen en daar geen tijd voor hadden. Maar koolzaadrijders kunnen tot een derde brandstofkosten besparen, zo blijkt uit het voorbeeld van BeauVent, een West-Vlaamse coöperatie voor duurzame energie.

De inwoners van het eilandje Bougainville, onderdeel van Papoea-Nieuw Guinea, hebben dan weer een manier ontwikkeld om kokosolie te kunnen gebruiken in hun voertuigen in plaats van diesel. Govaerts: "Ook hier rijst het probleem van de constante kwaliteit. Die kokosolie zal waarschijnlijk niet beantwoorden aan de honderden kwaliteitsnormen waaraan een brandstof op de Europese markt moet beantwoorden".(KS)

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek