header.home link

Crevits ondersteunt 14 concepten voor export landbouwproducten

15 oktober 2020

Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits (CD&V) kent financiële steun toe aan 14 "innovatieve concepten" die nieuwe afzetmarkten voor landbouwproducten in het buitenland openen of bestaande afzetmarkten versterken. De steun past binnen de relance en de aandacht voor export door de coronacrisis. Daarvoor wordt in totaal 300.000 euro extra toegekend aan het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

De voorbije weken hebben 46 bedrijven en organisaties uit de agrovoedingssector een creatief voorstel ingediend om nieuwe afzetmarkten in het buitenland te openen of bestaande afzetmarkten te versterken. De 14 meest innovatieve concepten krijgen hiervoor financiële steun van de Vlaamse overheid. De goedgekeurde projecten lopen uiteen: van Vlaamse paksoi en kersen naar Hong Kong, de promotie van de Conference peer in China, tot virtuele beurzen en 3D-bedrijfsbezoeken.

Vlaams Landbouwminister Hilde Crevits kent in het kader van de relance en de export naar aanleiding van de coronacrisis 300.000 euro extra toe aan het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Die middelen zijn bedoeld om de export van Vlaamse land- en tuinbouwproducten in het buitenland te versterken via een innovatie-incubator. Dat is nodig omdat de export de voorbije maanden rake klappen kreeg.

Ik hoop dat dit het begin is van een mooi verhaal, waarmee we ook de komende jaren onze Vlaamse exportpositie kunnen versterken

Hilde Crevits - Vlaams minister van Landbouw en Voeding

VLAM ondersteunt bedrijven die concrete en innovatieve ideeën hebben om buitenlandse markten te openen. Geïnteresseerden konden tussen 15 augustus en 15 september een dossier indienen. Een jury heeft alle ingediende dossiers beoordeeld en besliste om de 14 hoogst scorende projecten financieel te ondersteunen. De goedgekeurde dossiers kunnen met onmiddellijke ingang worden uitgevoerd.

“De VLAM-incubator is een succes”, zegt Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM. “We kregen 46 dossiers binnen en dit uit álle deelsectoren van de landbouw. Wat opvalt is dat de zwaar getroffen sierteeltsector sterk vertegenwoordigd is bij de goedgekeurde dossiers. Verder blijken er ook heel wat voorstellen met een sterk digitale inslag bij te zijn.”

Voor Crevits is het duidelijk dat de bedrijven vertrouwen stellen in VLAM voor de exportondersteuning in deze moeilijke periode. “De interesse voor onze oproep was dan ook groot”, stelt ze. “De ingediende projecten zijn heel gevarieerd en mikken op de export naar landen dichtbij en ver weg. Ik hoop dat dit het begin is van een mooi verhaal, waarmee we ook de komende jaren onze Vlaamse exportpositie kunnen versterken.”

Goedgekeurde projecten in een notendop 

Virtuele beurs: Beurzen vinden momenteel steeds meer online plaats. Dit kan een blijvende trend zijn. Introductie virtuele beursstand voor de hele groenten- en fruitsector.

Virtuele inspectie vlees: Inspectiebezoeken zijn cruciaal voor de goedkeuring van export naar derde landen. Een virtuele inspectie (google glasses) kan hierop een antwoord bieden voor de hele sector.

Kalfsvlees-Saoedi-Arabië: Dit luxesegment kent een zware impact door de sluiting horeca wereldwijd. Kalfsvlees is in Saoedi-Arabië een gegeerd product waar Vlaanderen nog niet binnen mag in tegenstelling tot Frankrijk en Nederland.

Pluimvee Mexico: Begin 2021 nieuw vrijhandelsakkoord met Mexico, beloftevolle nieuwe markt voor een sector die zware impact heeft van Corona. Follow-up van Prinselijke Missie in 2019 in Mexico.

Vleeswaren: Vlaamse vleeswaren beter bekend maken in het buitenland, focus op vakmanschap. Onze plaats opeisen naast de veel bekendere Italiaanse, Spaanse charcuterie...

Zuivel Azië: De fastfoodsector in Azië stijgt snel. Mozzarella voor pizza-toppings is een belangrijk product met meerwaarde in de zuivelindustrie. Vlaamse kaas is populair in Zuidoost-Azië.

Zuivel China: lancering van melkdrank op Ali Baba, de grootste online webshop. Follow-up Prinselijke Missie China in 2020.

Groenten & fruit Hongkong: Promotie op de winkelvloer van groenten (paksoi), ter navolging van het succes van het fruit (peren) én als opstap naar andere Oost-Aziatische markten (Japan, Zuid-Korea,…).

Conference peer China: Promotie van onze peer op de Chinese markt via proeverijen en Chinese communicatieplatformen.

Sierteelt: Veredeling en vermeerdering van planten, sterk gespecialiseerde sector met klanten wereldwijd. Ontwikkeling van 3D promotie van nieuwste technieken naar overzeese markten.

Sierteelt: 3D-bedrijfsbezoek om het wegvallen van face-to-face gelegenheden te counteren.

Sierteelt Frankrijk: Bestaande klanten benaderen op innovatieve en digitale wijze om de gebruikelijke face-to-face contacten minder dominant te maken.

Sierteelt Verenigd Koninkrijk: Azalea’s: verlengen houdbaarheid is van cruciaal belang voor Britse retailer om te kunnen blijven leveren.

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: Port of Antwerp

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek