header.home link

Colruyt wil exotische groenten en fruit verduurzamen met SIFAV

10 maart 2021

Colruyt heeft zich aangesloten bij SIFAS, een pan-Europees duurzaamheidsinitiatief. Hiermee wil de supermarktketen werken aan het verduurzamen van tropisch fruit en exotische groenten, zoals avocado’s, bananen, ananas en limoen. SIFAS verenigt 25 organisaties in de versketen en daarbuiten.

Lees meer over:
Tropisch fruit - bananen plantage (1)

De toetreding tot SIFAV - een acroniem van het Engelstalige Sustainability Initiative Fruit and Vegetables - valt samen met de presentatie van de duurzaamheidstrategie voor 2025 van de organisatie. De nieuwe doelstellingen zijn gericht op het verminderen van de milieuvoetafdruk in de hele toeleveringsketen, het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en verloning.

Colruyt, zegt bij monde van private label directeur Stefan Goethaert, deze doestellingen volmondig te ondersteunen. “Om uitdagingen in de wereldwijde groente- en fruitsector zoals waterschaarste en sociale omstandigheden structureel aan te pakken, is er samenwerking nodig met leveranciers, andere retailers, groothandelaars en ngo’s. Precies daarom hebben we als eerste retailer in België toegezegd om lid te worden van SIFAV.”

We hebben als eerste retailer in België toegezegd om lid te worden van SIFAV

Stefan Goethaert - Directeur Colruyt

Met de toetreding tot het internationale gezelschap wil Colruyt een volgende stap zetten in de verduurzaming van haar aanbod, iets wat volgens de supermarktketen al langer op de agenda staat. Recent lanceerde het avocado’s met een plantaardige coating om de houdbaarheid te verlengen en verspilling tegen te gaan. Ook de Boni Selection enVie-soepen licht het bedrijf uit als duurzaam artikel. Deze soepen worden namelijk gemaakt van groenteoverschotten.

Over SIFAV

SIFAV werd in 2012 gelanceerd als resultaat van de samenwerking van 13 Nederlandse bedrijven onder de paraplu van Initatief Duurzame Handel (IDH). De missie van SIFAV is het stimuleren van duurzame handel in groenten en fruit voor de Europese markt. Sinds de oprichting is de organisatie uitgegroeid tot een pan-Europees initiatief met partners uit Nederland, België, Duitsland, Zweden, Zwitserland en het VK. De 25 deelnemers zijn retailers, merken, distributeurs, maatschappelijke organisaties en andere ondersteunende partijen.

De SIFAV-partners zijn ervan overtuigd dat gezamenlijke actie essentieel is om de risico's en problemen in hun gedeelde toeleveringsketens voor verse groenten en fruit aan te pakken. Naar eigen zeggen heeft het partnerschap er de afgelopen jaren voor gezorgd dat het import volume verse groenten en fruit uit 60 verschillende landen, geproduceerd op basis van onafhankelijke sociale certificering, tussen 2013 en 2019 is gestegen van 0,7 ton naar 3 miljoen ton.

Voor 2025 wil men dus een tandje bijschakelen en zijn er nieuwe doelstellingen opgesteld. Zo wil men de ecologische impact verbeteren door voedselverspilling terug te dringen, de waterschaarste aan te pakken en de ecologische voetafdruk van diverse producten te verminderen. Verder wil men een positieve impact creëren op sociaal vlak door onder andere de arbeidsvoorwaarden van de werknemers op de plantages aan te pakken en stappen te zetten om de boeren een leefbaar inkomen te garanderen.

Tropisch fruit - bananen plantage (2)

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek