"Coca-Cola bezondigt zich aan misleidende reclame"
nieuwsOIVO, het onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties, heeft bij de ministers van Gezondheid en Consumentenzaken een klacht ingediend tegen Coca-Cola. In de jongste folder van de frisdrankreus staat dat een gevarieerd drinkpatroon - dus mét frisdranken - heel gezond is.
Volgens Coca-Cola is veel drinken nodig om gezond te leven. Niks nieuws onder de zon, want een paar eeuwen geleden kwamen wetenschappers er al achter dat het menselijk lichaam voor negentig procent uit water bestaat. Maar Coca-Cola voegt er nog aan toe dat "gevarieerd drinken een gunstig effect heeft op de dagelijkse vochtinname".
OIVO vindt dat een brug te ver en diende klacht in bij minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) en bij Vincent Van Quickenborne (Open Vld), bevoegd voor Consumentenzaken. "Coca-Cola laat uitschijnen dat enkel water drinken onvoldoende is en dat je ook koolzuurhoudende en gesuikerde dranken moet drinken voor een uitgebalanceerde hydratering. Dat is larie en apekool", reageert directeur Marc Van der Cammen van OIVO.
"Iedereen hoort te weten dat water alleen ruimschoots volstaat in een gezond en evenwichtig drinkpatroon", gaat Van der Cammen verder. En dus concludeert de consumentenorganisatie dat Coca-Cola misleidende reclame voert. Daar valt men echter uit de lucht. "We hebben de gegevens gevonden in verschillende publicaties, onder meer van de Europese koepel van consumentenorganisaties", zegt een woordvoerder.
"Amper een op de vier drinkt voldoende als ze alleen maar basisdranken - water en ongesuikerde drinkbare vloeistoffen - gebruiken. Maar als de gesuikerde frisdranken meegeteld worden, dan is er een meerderheid van de mensen die voldoende drinkt. Daaruit concluderen we dat een gevarieerd drinkpatroon wel degelijk een gezond alternatief is. We hebben altijd beklemtoond dat onze dranken passen in een evenwichtige levensstijl als ze met mate worden gebruikt", klinkt het bij Coca-Cola.
Bron: Het Nieuwsblad