Carrefour en Nestlé distantiëren zich van Denemarken

nieuws
Na de publicatie van spotprenten van de Profeet Mohammed in een Deense krant vonden Carrefour en Nestlé het opportuun om zich hiervan uitdrukkelijk te distantiëren. Carrefour kondigde in zijn Egyptische supermarkten aan dat het zich solidair verklaart met de islamitische en Egyptische gemeenschap en dat het daarom geen Deense producten verkoopt. De Zwitserse groep Nestlé liet op de voorpagina van een pan-Arabische krant weten dat zijn producten niet uit Denemarken komen.
7 februari 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
Na de publicatie van spotprenten van de Profeet Mohammed in een Deense krant vonden Carrefour en Nestlé het opportuun om zich hiervan uitdrukkelijk te distantiëren. Carrefour kondigde in zijn Egyptische supermarkten aan dat het zich solidair verklaart met de islamitische en Egyptische gemeenschap en dat het daarom geen Deense producten verkoopt. De Zwitserse groep Nestlé liet op de voorpagina van een pan-Arabische krant weten dat zijn producten niet uit Denemarken komen.

De Westerse bedrijven die actief zijn in de Arabische wereld, zijn als de dood voor boycotacties. De Deense zuivelgigant Arla werd daardoor al hard getroffen. Al de Arabische productie-eenheden zijn stilgelegd en Arla verliest nu 1,3 miljoen dollar per dag. Plannen om te investeren in de regio zijn voorlopig opgeborgen en gevreesd wordt dat de boycot een invloed zal hebben op de melkprijs. De gevolgen daarvan kunnen verstrekkend zijn omdat bijvoorbeeld Friesland Foods zijn melkprijs baseert op die van Arla.

Nestlé heeft, mede door de advertentie, grote schade kunnen vermijden. "We waren wel verplicht om die advertentie te plaatsen", zegt Nestlé-woordvoerder François-Xavier Perroud. "In verscheidene landen werden we geconfronteerd met e-mails, flyers en sms-campagnes waarin werd opgeroepen om onze producten te boycotten. Ons plaatselijk management heeft dan de beslissing genomen om de consumenten te informeren over de herkomst van onze producten. Afgezien van een lichte verkoopsdaling gedurende één of twee dagen hebben we geen schade ondervonden van de affaire".

Perroud zegt dat de advertentie consistent is met de bedrijfsstrategie om de consument overal en altijd optimaal te informeren. "We kunnen als internationaal bedrijf geen partij kiezen in deze kwestie. Wel moeten we de consument zoveel mogelijk ter wille zijn, waar die zich ook bevindt".

Carrefour benadrukt dat de beslissing om Deense producten uit de rekken te halen, genomen is door de lokale managers. Die baten de supermarkten uit onder een franchise-formule. "Elke dag richt Carrefour zich tot miljoenen klanten, zonder onderscheid te maken naar religie, huidskleur of politieke overtuiging. Wij moeten aandacht hebben voor al onze klanten, hun verschillen respecteren en ingaan op hun noden", aldus een officiële verklaring in verband met de kwestie. "In dit kader hebben sommige van onze franchisenemers lokale maatregelen genomen die tegemoetkomen aan de verwachtingen van hun klanten".

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek