Buitenlandse journalisten starten Vlaamse sierteelttour bij kruidenteler

Deze week bracht een dozijn buitenlandse journalisten een bezoek aan verschillende Vlaamse sierteeltbedrijven. Het initiatief, georganiseerd door VLAM, heeft als doel om de Vlaamse sierteeltsector internationaal in de schijnwerpers te zetten. De vijftiende editie van deze perstour focust zich op de glastuinbouwregio ten zuiden van Antwerpen, boven Mechelen. De eerste stop is Vegobel in Duffel dat met de kruidenteelt sterke raakvlakken heeft met de sierteeltsector.

17 april 2024  – Laatst bijgewerkt om 17 april 2024 9:44 Jerom Rozendaal
Lees meer over:
Internationale journalisten strijken neer bij kruidenkweker Vegobal in Duffel

Kruidenkweker Vegobel uit Duffel levert biologische kruiden aan groente- en fruitveiling BelOrta uit Sint-Katelijne-Waver en is aangesloten bij AVBS, de beroepsvereniging voor de Vlaamse sierteelt en groenvoorziening. “Wij staan met onze kruiden met één been in de sierteelt. Onze kruiden vinden ook hun weg naar de tuinen en veranda’s van consumenten waar ze als eetbare sierplanten dienen”, vertelt mede-eigenaar Steven Lauwers aan een groep van twaalf buitenlandse journalisten.

De journalisten uit onder andere Italië, Engeland, Zwitserland, Duitsland en Denemarken waren er dinsdag op uitnodiging van Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). De tweedaagse perstour voor buitenlandse journalisten langs Vlaamse sierteeltbedrijven is een jaarlijks terugkomend evenement. “Dit is alweer de vijftiende editie”, vertelt Hartwig Moyaert, promotiemanager Bloemen en Groen bij VLAM.

Vergo_VLAM-Perstoer_Steven Lauwers

Met dit evenement wil VLAM de Vlaamse sierteelt onder de aandacht brengen bij buitenlandse journalisten om de handel te stimuleren. Bij de selectie van bedrijven kijkt VLAM onder andere naar innovatie en aandacht voor duurzaamheid. Vegobel voldoet zeker aan deze criteria met hun organische teelt op goten, waarbij ze natuurlijke vijanden en grote vliegenstrips inzetten om schadelijke insecten te bestrijden.

Pionieren met technologie

Ook op het gebied van innovatie scoort het bedrijf goed. Het startte in 1995 als één van de eerste serretelers in Vlaanderen met de teelt van kruiden, waardoor het veel technieken zelf moest uitdokteren. “Zo hebben we bijvoorbeeld het gotensysteem zelf gebouwd en ontwikkeld. Toen wij begonnen, was dat nog niet beschikbaar voor de kruidenteelt”, vertelt Lauwers.

Nadat het eerst de retail veroverde, volgde jaren later de overstap naar de sierteeltsector. “Vooral tuincentra zijn een belangrijke afzetmarkt”, benadrukt Lauwers. Om te voldoen aan de sierteeltvraag werd de potmaat vergroot en nam het assortiment toe van enkele variëteiten tot zo’n 100 variëteiten. “Zo’n kwart van de productie wordt als sierteeltproduct verkocht", klink het.

Kruidenteelt bij Vergobel voor sierteeltsector
Vegobel_personeel pakt kruiden in

Dynamische sector van de boomkwekerij

Een bedrijf dat al langer actief is in de sierteeltsector en als tweede op het programma stond van de buitenlandse journalisten, is Boomkwekerij Van der Auwera uit Aartselaar. “Wij bestonden vorig jaar 150 jaar”, vertelt Dries Van der Auwera die het bedrijf samen met zijn zus Lynn runt. Broer en zus zijn inmiddels de vijfde generatie, maar Lynn is de eerste vrouwelijke directeur in de geschiedenis van het bedrijf. Beide combineren de boomkwekerij van 40 hectare met een tuincentrum.

In het voorjaar is het bedrijf nog steeds druk met het rooien en verschepen van bomen. “Door het natte weer is het voorjaar verlaat en zijn de rooi- en werkomstandigheden ook niet ideaal”, vertelt Dries Van der Auwera. Naast de loods staat een vrachtwagen gevuld met jongplantgoed dat bedoeld is voor een andere kweker. Naast jongplantgoed verkopen de kwekers ook kant-en-klare bomen die soms tot 12 of 13 jaar op het bedrijf staan en meerdere keren verplant worden.

Internationale journalisten bij Boomweker Van der Auwera

Terwijl de buitenlandse delegatie van de jonge boomkweker uitleg krijgt over het reilen en zeilen van het bedrijf, verwijdert een werknemer machinaal het onkruid tussen de rijen. “Vijf jaar geleden zijn we overgestapt van chemische naar mechanische onkruidbestrijding”, vertelt Van der Auwera die inmiddels de eerste vruchten hiervan plukt. “Je ziet na vijf jaar duidelijk een betere productie omdat bomen niet geremd worden door chemische bestrijdingsmiddelen.”

Dries en Lynn Van der Auwera

Broer en zus Van der Auwera geven aan dat de coronapiek achter de rug is, maar dat de vraag zeker nog op een behoorlijk niveau ligt. De jonge telers lijken symbolisch voor de ontwikkeling van de Vlaamse boomkwekerij de voorbij jaren. Terwijl het aantal bloemisten sterk daalde en er hoogstens sprake lijkt van een consolidatie, zit de boomkwekerij in een stijgende lijn. Ook het aantal jonge telers springt in het oog.

Warme kamerplanten uit België

Dat ook sommige bloemisten in Vlaanderen een toekomst hebben, bewijst het bedrijf van Dirk Mermans in Wommelgem, het derde bedrijf op het programma van VLAM. De Antwerpenaar teelt onder 3,25 hectare glas, maar plant de uitbreiding met nog een hectare. Door het natte najaar van 2023 zijn de werken vertraagd, maar de plantenteler hoopt dit jaar zijn nieuwe serre zeker in gebruik te nemen.

Ook Mermans heeft een reputatie op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Hij behoorde dit jaar als enige Vlaams bedrijf tot de negen genomineerden voor de internationale “Grower of the Year”-prijs. Criteria voor deelname aan de prijs, die georganiseerd wordt door de internationale brancheorganisatie International Association of Horticultural Producers (AIPH), zijn onder meer bedrijfsresultaat, innovatie, marktinzicht en duurzaamheid.

Dirk Mermans die het gros van de planten exporteert naar onze buurlanden, verklaart zijn succes mede door de nadruk op marketing en vernieuwing. Zo probeert hij zijn overwegend vaste assortiment van zo’n twintig kamerplanten jaarlijks met een nieuwe soort te vernieuwen waarbij hij de vraag van de markt nauwlettend in het oog houdt.

Tijdens corona is hij eveneens begonnen met de online webwinkel, Plantlovers.eu, waarmee de teler plantenliefhebbers van over heel Europa aantrekt. Het online verkoopkanaal bewijst het belang van online marketing. De Instagram-pagina die gekoppeld is aan Plantlovers, telt 45.000 leden.

Meer aandacht voor marketing

Bij Vegobel is men inmiddels ook overtuigd van de kracht van marketing en denkt men dat dit de sierteelt en groententeelt verder kan brengen. "Tegenwoordig zijn er veel initiatieven met kruidenteelt op daken. Dat zijn vaak marketeers die naast hun bezigheden ook telen. Wij zijn telers, die meer aan marketing moeten doen”, vertelt Louis Lauwers, die een jaar geleden actief werd in het bedrijf van zijn vader en twee ooms.

Het bedrijf pakt in de marketing en communicatie uit met de nadruk op duurzaamheid, biologische gewasbescherming en lokale productie. “Dat laatste is ook steeds belangrijker”, vertelt Steven Lauwers die recent een nieuw gat in de markt vond. "Kruiden voor online spelers, zoals maaltijdaanbieders en supermarkten", vertelt hij. Deze maaltijdaanbieders dragen vers, gezond en duurzaamheid hoog in het vaandel. “Dat ze dus lokaal hun kruiden kunnen sourcen in plaats van deze van ver moeten importeren, is voor hen heel interessant”, besluit de kruidenteler het bezoek van de sierteeltjournalisten.

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek