Britse tak Lidl investeert 600 miljoen in lokaal varkensvlees
nieuwsDe Britse tak van supermarktketen Lidl pompt bijna 600 miljoen euro in de Britse varkensvleesindustrie. De supermarkt heeft een eigen producentengroep opgericht, met nieuwe leveringscontracten die onder meer rekening houden met de productiekosten van de boer. Er wordt ook geïnvesteerd in onderzoek om de CO2-afdruk en het dierenwelzijn in de sector te verbeteren.
Lidl kondigt de investeringen aan als middel om de ‘sectorwijde uitdagingen’ in de Britse varkensindustrie aan te pakken. Denk maar aan de stijgende kosten, een Chinees importverbod op varkensvlees uit de EU en de slagerstekorten, die producenten een stevige hak hebben gezet.
De discountsupermarkt is overgestapt naar een open kostenmodel voor producenten. Hierin worden onder meer de productiekosten op de boerderij opgenomen. De supermarkt garandeert minimale afnamevolumes en een vaste marge voor de boeren. Deze verandering is ontwikkeld in samenwerking met varkensvleesproducenten via de nieuw opgerichte 'Lidl Pork Producer Group', omdat de retailer de behoefte erkent aan een duurzamer prijsmodel binnen de varkensvleessector voor leveranciers en boeren.
Onderzoek
Via de nieuwe producentengroep zal Lidl onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten financieren, zoals een project dat gericht is op het stimuleren van het natuurlijke gedrag van varkens, zoals wroeten, snuffelen en kauwen, om zo hun algehele welzijn te verbeteren. In een nieuwe proef zijn 3D-camera's geïntroduceerd om de aard en frequentie van de verrijkingsinteracties van de dieren te registreren, wat een leidraad moet worden om het welzijn te verbeteren.
De supermarktketen investeert ook in de monitoring en beperking van de CO2-voetafdruk van de boerderijen die deel uitmaken van de producentengroep. Het bedrijf levert ook financiële steun aan initiatieven die de waterkwaliteit verbeteren, en streeft ernaar om tegen het einde van 2025 enkel nog soja in te kopen dat niet door middel van ontbossing is geteeld.
Verantwoordelijkheid
“Deze laatste investering onderstreept onze toewijding aan Britse producenten, dierenwelzijn en het milieu”, zegt Richard Bourns, Chief Commercial Officer bij Lidl GB. “We zijn ons bewust van de uitdagingen waar de sector de afgelopen jaren mee te maken had, en we erkennen de noodzaak om in te grijpen en een oplossing op maat te ontwikkelen.”
Bourns voegt toe dat Lidl een aanzienlijk marktaandeel kent in Brits varkensvlees. “We hebben dus een aanzienlijke invloed op deze industrie, en we omarmen onze verantwoordelijkheid om positieve verandering teweeg te brengen. Onze nieuwe varkensvleesstandaard heeft alles te maken met het ondersteunen van onze plattelandsgemeenschappen en het waarborgen van de veerkracht van de sector, terwijl we klanten voorzien van Brits varkensvlees van hoge kwaliteit tegen betaalbare prijzen.”
Belgische actie
Ook in ons land zit de supermarktketen niet stil. Lidl schenkt een bedrag van 315.000 euro aan de Belgische voedselbanken. De schenking komt voort uit het project ‘Good Taste, Zero Waste’. Daarbij kunnen consumenten verse producten, waarvan verpakking beschadigd is of waarvan de houdbaarheidsdatum dezelfde dag verstrijkt, tegen lagere prijzen kopen. Zo wil de supermarkt armoede en voedselverspilling in één klap bestrijden. Via het initiatief werden 3,5 miljoen bijna vervallen producten gered, wat neerkomt op het vermijden van 2255 ton voedselverspilling.

Bron: Eigen berichtgeving