Blijft Westhoek gespaard van nieuwe autosnelweg?
nieuwsFrankrijk kampt met een overvolle autosnelweg tussen Rijsel en Parijs. Om deze te ontlasten en het doorgaand verkeer in het stadscentrum van Rijsel te minimaliseren, wordt er in Frankrijk gewerkt aan de nieuwe autosnelweg A24. Voor die Liaison Autoroutière Amiens-Lille-Belgique (LAALB) worden vier mogelijke tracés door de Franse overheid onderzocht.
Eén daarvan sluit aan op de grensovergang in Callicannes, en dus verder op de Frans-Vlaanderenweg (N38) naar Poperinge. Een tweede tracé sluit aan in Komen op de N58. Het derde onderzochte tracé vindt aansluiting op de E17 in Rekkem, het vierde op de E42 op Waals grondgebied. De nieuwe autosnelweg zou in 2015 in gebruik worden genomen. De tracékeuze wordt wellicht dit jaar bepaald.
Volgens de Boerenbond, die heftig tegenstander is van de plannen, zou een aansluiting in Callicannes resulteren in een verhoging van de hoeveelheid doorgaand verkeer met zo'n 15.000 tot 45.000 extra voertuigen per dag die naar de A19 in Ieper worden afgeleid. "En dat kan alleen via een volwaardige autosnelweg. Die zou het Poperingse grondgebied doormidden klieven en een ramp vormen voor de natuur en landbouw. Fietsers en lokaal verkeer zouden erg grote omwegen moeten maken. Het probleem van de Franse A1 wordt daarmee verlegd naar Vlaamse bodem", zegt men bij de Boerenbond.
Volgens Yves Leterme is de geplande autosnelweg alleen bedoeld voor transitverkeer. "En dat brengt geen enkele toegevoegde waarde naar de Westhoek. Het zou alleen zware schade berokkenen aan het landschap", aldus de minister-president. Dat is ook de mening van Natuurpunt, dat er eerder op wees dat hierdoor een stuk van de toeristische aantrekkingskracht van de Westhoek zou verloren gaan.
Bron: Het Nieuwsblad