header.home link

“Bleu Vallon” moet Belgisch rundsvlees op menukaart krijgen

21 februari 2022

Rundveehouders van het Belgisch witblauw kunnen aanspraak maken op een nieuw kwaliteitslabel. Hiermee willen Fairebel, BBB Promotion en BELGIUMeats het lokale rundsvlees meer promoten in de horeca.

fairebel-bleuvallon-1250

Van de meer dan 17.000 rundveehouders in ons land kweekt 78 procent het Belgisch witblauw. Toch komt het meeste vlees dat restaurants serveren, vanuit het buitenland. “Waarom zien we zelden de melding “Belgisch witblauw” op de menukaart staan”, vragen de initiatiefnemers zich af.

Daar willen ze verandering in brengen met het nieuw label Bleu Vallon. Het kwaliteitsmerk zet vooral in op de criteria duurzaamheid en kwaliteit. “Het doel van dit merk is premiumproducten aan te bieden, om de knowhow van onze landbouwers, die hun runderen lokaal en duurzaam houden, in de verf te zetten en smakelijk en gezond vlees, gecertificeerd Belgisch Witblauw, aan te bieden”, klinkt het.

De organisaties willen van de restauranthouders, die mee op de kar springen, ambassadeurs maken. “Verder willen we ook een eerlijke inkomen voor de veehouders mogelijk maken en jonge mensen aanmoedigen om de familiebedrijven over te nemen en voort te zetten.”

Adelbrief

Om aanspraak te kunnen maken op het label moet aan een aantal criteria worden voldaan. Zo moet het dier in België zijn geboren, gekweekt, geslacht en versneden. En moet het van de lente tot de herfst in de wei lopen en zijn hele leven in de dezelfde kudde blijven.

“Met dit label willen we de adelbrieven van het Belgische witblauw afgeven in de horeca”, vertelt Didier Petry, voorzitter van BBB Promotion. Volgens Erwin Schöpges, voorzitter van Faircoop/Fairebel zal dit partnerschap bijdragen aan het positief imago van de Belgische landbouw. “Het moet bovendien de toekomst van de vleesveehouders verzekeren.”

Meer info op https://bleu-vallon.be/

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek