nieuws

Biobestedingen nemen toe in Vlaanderen

nieuws

De bioconsumptie in Vlaanderen zit in de lift. Vorig jaar werd er voor 601 miljoen euro besteed aan biologische producten, een stijging van 8,6 procent ten opzichte van 2023. Het marktaandeel van de biologische versproducten zit ook in stijgende lijn en lag in 2024 op 5,3 procent. Dat blijkt uit een rapport van VLAM dat tijdens de Bioweek gepubliceerd werd. Opvallend is wel dat de Brusselaar (147 euro) en de Waal (141 euro) aanzienlijk meer spenderen aan bioproducten dan de Vlaming (90 euro per jaar).

gisteren VILT-redactie
Lees meer over:
biologischelandbouwbiolandbouwsupermarkt-copyrightVLAMallesoverbio

In 2024 lagen de biobestedingen van Vlamingen op 601 miljoen, tegenover 554 miljoen in 2023. De bioversmarkt (zuivel, eieren, vlees, vis, gevogelte, vleeswaren, brood, aardappelen, fruit en groenten) is in Vlaanderen goed voor 310 miljoen euro, oftewel ruim de helft van de totale Vlaamse biobestedingen. Dit aandeel is groeiend. In 2016 was het aandeel van de bioversmarkt slechts 37% van de totale biomarkt.

Dit alles blijkt uit een analyse door marktonderzoekbureau YouGov in opdracht van Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Het rapport werd gepubliceerd naar aanleiding van de Bioweek die liep van 7 tot 15 juni. Met deze promoweek, die met diverse promo-campagnes gepaard gaat, wil VLAM de bekendheid van biologische landbouwproducten vergroten en de consumptie verder aanwakkeren.

Aankoopfrequentie terug in stijgende lijn

Dat de Vlaming bekend is met biologisch, blijkt ook uit de zogenaamde “biopenetratie”. Deze blijft in Vlaanderen stabiel op het hoge niveau van 97 procent. Dit wil zeggen dat 97 op 100 Vlaamse huishoudens wel eens een bioproduct kopen. De aankoopfrequentie van bio, die jaar na jaar stijgt, daalde in 2022 maar pikte in 2024 de stijgende trend weer op. De Vlaming kocht in 2024 gemiddeld 28,3 keer bio.  

Het marktaandeel van de biologische versproducten in Vlaanderen zit in stijgende lijn. In 2024 kwamen we uit op een aandeel van 5,3 procent. Dit marktaandeel verschilt wel sterk van product tot product. De bio-eieren (9,4%) en de plantaardige biovleesalternatieven (9,3%) hebben het hoogste marktaandeel. De agf-categorie (aardappelen, groenten en fruit) heeft ook een hoger bio-aandeel dan gemiddeld, namelijk 6,3 procent voor groenten en 5,8 procent voor zowel fruit als aardappelen. Vlees komt op een bioaandeel van 5,3 procent, gevogelte op 4,5 procent en vleeswaren op 3,0 procent. De plantaardige zuivelalternatieven, met een bio-aandeel van 2,8 procent, en zuivel, met een bio-aandeel van 2,7 procent, zitten in een dalende trend.

Groente en fruit in de lift, zuivel daalt

Biologische groenten en fruit zijn stabiele groeiers wat het aangekocht volume betreft. Biofruit is goed voor een volume van 2,4 kilo per capita, groenten 2,3 kilo en aardappelen 1 kilo. Biozuivel daalt van 2,2 kilo per capita in 2016 naar 1,8 kilo in 2024. In 2024 kocht de Vlaming gemiddeld 4,5 bio-eieren. De biologische plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel blijven ook beperkt in volume per capita en vertonen een stabiele tendens, zo blijkt uit het VLAM-rapport.

Welvaartsniveau bepaalt bioaankopen

VLAM bracht het profiel van de biokoper in kaart. Gepensioneerden uit de hogere sociale klasse en singles zijn verhoudingsgewijs de grootste biokopers. In absolute cijfers zijn gezinnen met kinderen en de gepensioneerden uit de hogere sociale klasse de belangrijkste groep biokopers. Samen zijn zij verantwoordelijk voor 46 procent van de biobestedingen terwijl ze slechts 38 procent van de bevolking uitmaken. De gezinnen met kinderen uit de lagere sociale klasse hebben het laagste bio-aandeel (2,4%). Deze bevolkingsgroep zag haar bio-aandeel tot 2021 wel groeien. “De introductie en de uitbouw van een aantal biocategorieën bij de harddiscounters liggen hier aan de basis. In 2022 en 2023 stagneerde het bio-aandeel bij deze groep als gevolg van de hoge inflatie. In 2024 zien we bij deze groep opnieuw een groei van het bio-aandeel”, aldus VLAM.

De klassieke supermarkt is het grootste biokanaal, met een marktaandeel van 42 procent. Het gespecialiseerde kanaal (zoals de bakker, slager, natuurvoedingswinkel en overige algemene voedingswinkels waaronder Bio-Planet) komt op de tweede plaats met een aandeel van 32 procent. De buurtsupermarkt blijft het op twee na belangrijkste kanaal voor biovoeding met 9 procent marktaandeel vóór hard discounters Aldi en Lidl (6% marktaandeel).

De rechtstreekse verkoop op de hoeve, de boerenmarkt en de openbare markt zijn kleinere biokanalen in vergelijking met de supermarkten maar het bio-aandeel ligt er wel hoger. De hoevewinkel en de boerenmarkt zijn de kanalen met het hoogste bio-aandeel. Eén product op drie dat er verkocht wordt, is van biologische kwaliteit. Bij de harddiscounters vinden we relatief het minst biologische producten terug. Slechts 1,3 procent is hier van biokwaliteit en dit aandeel stijgt amper.

Waal en Brusselaar eten meer biologisch

Net zoals bij vorige onderzoeken blijkt de bioconsumptie in Vlaanderen wel lager te liggen dan in de anderen gewesten. De Vlaming spendeerde gemiddeld 90 euro per capita aan bioproducten in 2024. De Brusselaar en de Waal trok daarentegen respectievelijk 147 euro en 141 euro uit.

Subsidie voor ‘Bio zoekt Keten’ moet groei Vlaamse biosector aanwakkeren
Uitgelicht
De Vlaamse overheid investeert verder in de groei van de biologische landbouw. Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v) kent een subsidie van 224.310 euro toe aan Bio...
16 mei 2025 Lees meer

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek