BFV wil van Jonagold opnieuw premiumproduct maken
nieuwsHet marktaandeel van Jonagold daalt in België. De appel verliest terrein aan rassen zoals Pink Lady en Jazz. De Belgische Fruitveiling (BFV) wil het tij keren en werkt hiervoor een nieuw Jonagold-concept uit. "Door de talloze Jonagoldmutanten heeft het ras sterk aan herkenbaarheid ingeboet. Jonagold moet opnieuw een vaste waarde worden in het winkelrek, met een typerend uitzicht en smaak”, zegt veilingdirecteur Filip Lowette.
Jonagold evolueert snel van een premiumproduct naar een bulkproduct met ondermaatse prijzen. “Ook wat de export betreft, wordt Jonagold voorbijgestoken door nieuwere rassen die er blijkbaar beter in slagen consumenten tevreden te stellen”, constateert de Belgische Fruitveiling.
“Alle winkeliers verkopen Pink Lady tweemaal duurder dan Jonagold. Dat is mogelijk omdat de Pink Lady gepercipieerd wordt als een appel van topkwaliteit en er ook zo uitziet”, beaamt Jan Prinsen, voormalig AGF-inkoper bij Colruyt, in het veilingtijdschrift BFVision. “Wat belet de Belgische telers en distributeurs om het zelfde te doen met Jonagold en bijvoorbeeld een ‘Super Jonagold’ op de markt te brengen”, vraagt hij zich af.
Jonagold is met voorsprong het belangrijkste ras voor de Belgische fruittelers die in totaal 300 miljoen kg appels produceren. “Jonagold en zijn mutanten maken ongeveer 65 procent uit van de Belgische appelproductie en minstens zoveel van de aanvoer op de Belgische Fruitveiling”, vertelt BFV-directeur Filip Lowette. Van Jonagold en diens belangrijkste mutant Jonagored werd vorig jaar 125 miljoen kg geoogst.
Jonagold is geliefd omwille van een goede productie, een interessante vruchtmaat en een uitmuntende smaak. Het appelras is bovendien geschikt voor industriële verwerking, heeft zeer goede bewaareigenschappen en is massaal bekend bij de consument. Dat Jonagold ondanks zijn positieve eigenschappen toch in een neerwaartse spiraal is terechtgekomen, doet BFV verder op onderzoek uittrekken.
“De ongebreidelde uitbreiding met talloze mutanten van Jonagold heeft geleid tot heterogeniteit in kleuren en smaken. Jonagold boette hierdoor sterk in aan herkenbaarheid bij de consument”, aldus de veiling. “Plukken we onze Jonagoldappelen wel op smaak”, denkt de grootste Belgische hardfruitveiling aan een volgend pijnpunt.
“Misschien behandelen we Jonagold zelf te veel als een bulkproduct bij de pluk, sortering en verpakking. Wanneer men trots is op zijn product, moet men daar voor uitkomen en stickertjes op de vruchten doen dan wonderen”, klinkt het. “Geloven in het appelras betekent ook investeren in de verjonging van de aanplantingen want de beste Jonagold wordt geplukt aan jonge bomen”, alsnog BFV.
Met een nieuw concept wil BFV van Jonagold opnieuw de trots van de Belgische fruitteelt maken. Aan consumenten en winkelverantwoordelijken werd gevraagd welk type Jonagold hun voorkeur geniet. Bij de telers werd gepolst naar de oppervlakte en ouderdom van aanplantingen. “Al die informatie wordt momenteel verwerkt en moet in de loop van het jaar leiden tot een duidelijk advies dat draagkracht heeft bij telers, handel en consumenten”, zegt Lowette.
De Belgische Fruitveiling verhandelde vorig jaar 104 miljoen kg appels en een even grote hoeveelheid peren. De jaaromzet is met 145,3 miljoen euro nagenoeg dezelfde als in 2010. De appel- en perenprijzen lieten het in de tweede jaarhelft (nieuw seizoen) afweten zodat uit de omzet niet blijkt dat er vijf miljoen kg appels meer aangevoerd werden. Zonder de storm- en hagelschade in de zomer van 2011 zou BFV niet alleen meer appels maar ook meer peren hebben verhandeld. Grotere stocks zouden dan toegelaten hebben om meer te profiteren van de huidige, verbeterde marktprijs. De veiling verwacht binnen twee weken alle peren verkocht te hebben en ook de stock aan appels krimpt snel.
Bron: BFVision/eigen verslaggeving