nieuws

BFV tekent exclusiviteitscontract voor rode peer

nieuws
De Belgische Fruitveiling (BFV) heeft tijdens de vakbeurs Fruit Logistica in Berlijn een exclusiviteitscontract afgesloten met producent Joop Van Doorn International voor de verkoop en de teelt van de nieuwe roodkleurige peer Sweet Sensation. Met deze variëteit , die veel lijkt op de Doyenné du Comice willen ze de jongere consument aanspreken.
9 maart 2006  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:56
De Belgische Fruitveiling (BFV) heeft tijdens de vakbeurs Fruit Logistica in Berlijn een exclusiviteitscontract afgesloten met producent Joop Van Doorn International voor de verkoop en de teelt van de nieuwe roodkleurige peer Sweet Sensation. Met deze variëteit , die veel lijkt op de Doyenné du Comice willen ze de jongere consument aanspreken.

De verwachtingen voor het nieuwe perenras liggen bijzonder hoog. Kenners zijn er van overtuigd dat deze bicolore, grotendeels rode peer, in heel Europa potten gaat breken. "De Belgische Fruitveiling profileert zich de jongste jaren steeds meer als de perenveiling bij uitstek. Tien jaar geleden werden nog 25 procent peren en 75 procent appels verhandeld. Nu is die verhouding 70/30", schetst Filip Lowette, algemeen directeur van de Belgische Fruitveiling.

"Tijdens een speciale kerstverkoop vorig jaar werd Sweet Sensation als primeur verkocht. De handel reageerde zo positief dat BFV besloot om een samenwerkingsakkoord met producent Van Doorn International aan te gaan", vervolgt Lowette. Volgens hem betekent deze peer een aanvulling zodat we niet in een monocultuur van Conférence verglijden. "Want in België en Nederland zijn er de afgelopen jaren twee miljoen Conférence-bomen per jaar aangeplant, die weldra in productie komen".

Sweet Sensation werd ontwikkeld door Van Doorn International. "Wat de smaak betreft, gelijkt deze peer sterk op de Doyenné du Comice, maar ze is zoeter. Ze is productiever, heeft geen beurtjaren, maar wat belangrijker is, Sweet Sensation heeft een overwegend rode kleur. Deze eigenschap maakt dit ras uniek en voor de consument aantrekkelijk. Europese bicolore appelrassen zijn er bij de vleet, Europese bicolore perenrassen echter niet", luidt het bij Van Doorn.

BFV wil met de Sweet Sensation vooral de jongere consument aanspreken, want de Doyenné wordt overwegend door ouderen gekocht. "We willen de verkoop van peren in de supermarkt verhogen naar een verhouding van 30 procent peren en 70 procent appels, nu is die verhouding 20/80", luidt het.

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek