Belgisch ontbijtdrankje Full’Iz wint zilver op Europese voedingsinnovatiewedstrijd
nieuwsTwee studenten van de Université de Liège - Gembloux Agro-BioTec behalen de tweede plaats op de Europese innovatiewedstrijd Ecotrophelia. Deze wedstrijd daagt jongeren uit om “de voeding van morgen” te ontwikkelen. Hun ontbijtdrankje Full’Iz viel bij de internationale jury erg in de smaak. Het voedzame fruitdrankje is goed voor een kwart van de aanbevolen dagelijkse benodigde voedingsinname en speelt in op de 'on-the-go'-trend.
Voeding van de toekomst
Voor de ogen van de internationale voedingswereld ontving het team van Belgische studenten op de Parijse voedingsbeurs (SIAL) de tweede Europese prijs voor “de voeding van de toekomst”. Brieuc Migeon en Guillaume Thébault, beiden student aan de Université de Liège - Gembloux Agro-BioTec, mikken met Full’Iz op consumenten met drukke agenda’s die kiezen voor een toegankelijk, maar toch gezond en voedzaam ontbijt.
“Uit onze rondvraag blijkt dat de consument ’s ochtends weinig tijd heeft om iets voedzaams te eten. Met ons ontbijtdrankje, dat bestaat uit fruit, spelen we hierop in”, vertelt Brieuc Migeon. “Full'Iz is half zo zoet als vruchtensap en qua calorieën het equivalent van gewone yoghurt. Het heeft een Nutriscore A-classificatie en levert 25 procent van de benodigde voedingsinname voor één persoon per dag”, vult collega-student Guillaume Thébault aan.
De twee studenten zijn ervan overtuigd dat hun product voldoet aan de noden van de markt. “We zien een verschuiving in consumentengewoonten naar kant-en-klaar en on-the-go voeding, een rechtstreeks gevolg van steeds drukkere agenda's. Onze volgende stap? De haalbaarheid van ons concept uittesten bij onze belangrijkste doelgroep, om nadien Full’Iz aan te bieden in online en fysieke winkels”, sluit Thébault af.
Leo Borms, zaakvoerder van artisanale koekjesbakkerij La Confiance en jurylid van Ecotrophelia Europe is trots op het Waalse team. “Twee jonge mannen, de ene diëtist en de andere landbouwingenieur, gaan op zoek naar het ideale alles-in-één ontbijt voor mensen die geen tijd hebben om ’s ochtends iets evenwichtigs klaar te maken. Ze gaan aan de slag met kwalitatieve en pure ingrediënten en bouwen hier een mooi verhaal rond”, aldus Borms. Het team achter Full’Iz nam het op tegen studenten uit 15 andere landen.
Blijven investeren in de voeding van de toekomst is een sterk signaal voor de hele sector
Ook de voorzitter van de federatie van de Belgische voedingsbedrijven (Fevia) Anthony Botelberge is blij met de overwinning van Full’Iz. “We zijn trots dat dit innovatieve en duurzame product de Europese jury heeft overtuigd. In een tijd waarin onze sector wordt geconfronteerd met stijgende kosten en krimpende marges, blijven we investeren in de voeding van de toekomst. Het steunen van een innovatie die de gezondheid bevordert, is een sterk signaal voor de hele sector. We hopen dat het verhaal van Full’Iz nog lang zal doorgaan”, aldus Botelberge.
Eerder in april namen de twee Waalse studenten deel aan de Belgische innovatiewedstrijd ‘Food At Work Ecotrophelia Awards’, georganiseerd door Fevia en Alimento. Ook toen wisten ze daar al de vakjury te overtuigen. Deze wedstrijd daagt studenten van hogescholen en universiteiten uit om nieuwe, innovatieve en duurzame voedingsproducten te ontwikkelen die mogelijk ooit in de winkelrekken zullen verschijnen.
Fevia benadrukt het belang van initiatieven zoals Full’Iz voor de voedingsindustrie. “We rekenen op jonge talenten om ons te helpen de voeding van morgen vorm te geven. Onze Belgische voedingsbedrijven innoveren voortdurend, zetten sterk in op duurzaamheid en zijn altijd op zoek naar gekwalificeerd talent. Deze wedstrijd is een fantastisch visitekaartje voor onze sector en we leren ook veel van deze jonge talenten. Samenwerking is de sleutel tot succes, nu en in de toekomst”, besluit Bart Buysse, CEO van Fevia.

Bron: Eigen berichtgeving
Beeld: Fevia