Belg dronk vorig jaar 24 liter wijn
nieuwsNochtans kende 2007 een kleine terugval met negen procent ten opzichte van 2006. Die was hoofdzakelijk te wijten aan de kwakkelende zomer, waardoor vooral roséwijn - traditioneel een topper in de zomer - met 37 procent moest inboeten. De Belg koopt zijn wijn nog altijd in de supermarkt. Dat distributiekanaal is goed voor zestig procent van de verkoop. Met een marktaandeel van 32 procent zijn de harddiscounters er vorig jaar in geslaagd een doorbraak te forceren. Voor een liter betaalt de Belg er gemiddeld 2,9 euro, wat 34 procent goedkoper is dan in de andere supermarkten.
Wat de oorsprong van de wijnen betreft, blijft de Belg eerder klassiek. Weinig verrassend kaapt de Franse wijn met 59 procent het leeuwenaandeel weg. Bordeaux staat met 16 procent aan kop bij de rode wijnen. Naast Frankrijk komt een kwart uit andere Europese landen, waarbij Italië de helft vertegenwoordigt. Nieuwe wereldwijnen zijn goed voor 16 procent. Daarvan komt iets minder dan de helft uit Chili. De schuimwijnen, goed voor een stijging van 13 procent ten opzichte van 2006, zitten vooral in Vlaanderen in de lift (+18 %). Daarvan koopt de Belg een vijfde bij de harddiscounters.(MP)
Meer informatie: GfK, tel 02/558 05 11
Bron: La dernière heure