Amper 17 Belgische gezinnen op 100 kopen konijnenvlees

In 2018 kochten slechts 17 Belgische gezinnen op 100 minstens één keer konijnenvlees, meldt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) op basis van diverse marktonderzoeken. Een jaar eerder ging het nog om 19 gezinnen, en sinds 2002 is het aantal kopers van konijnenvlees meer dan gehalveerd. Een verouderd imago en de hoge aaibaarheidsfactor van een konijn spelen deze vleessoort parten.
8 mei 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:49
Lees meer over:

In 2018 kochten slechts 17 Belgische gezinnen op 100 minstens één keer konijnenvlees, meldt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) op basis van diverse marktonderzoeken. Een jaar eerder ging het nog om 19 gezinnen, en sinds 2002 is het aantal kopers van konijnenvlees meer dan gehalveerd. Een verouderd imago en de hoge aaibaarheidsfactor van een konijn spelen deze vleessoort parten.

Het aangekochte konijnenvlees voor thuisverbruik daalde in 2018 naar amper 220 gram per capita. “Konijn kampt met een verouderd imago”, aldus VLAM, dat aangeeft dat vooral jongeren en gezinnen met kinderen afhaken. “Een gerecht met konijn is in de ogen van veel mensen een traditioneel gerecht. Hierdoor wordt konijn in het hokje geduwd van de gerechten op ‘grootmoeders wijze’. Ook de hoge aaibaarheidsfactor van konijn heeft een grote invloed op het verbruik, zeker bij gezinnen met kinderen.”

Algemeen zitten de vleesaankopen voor thuisverbruik (inclusief gevogelte, konijn en wild) in een dalende lijn, met minder dan 28 kilo per capita per jaar. Dat haalt VLAM onder meer uit het marktonderzoek van GfK Belgium dat in haar opdracht het aankoopgedrag voor thuisverbruik volgt van 5.000 Belgische gezinnen. Van die 28 kilo bestaat dus slechts 220 gram uit konijnenvlees, minder dan 1 procent van het totale vleesvolume. Gemiddeld koopt de Belg nu iets meer dan twee keer per jaar konijnenvlees. Het gaat daarbij bijna uitsluitend om vers vlees (slechts 3% is konijn in diepvries), en versneden vers konijn is het populairst (63%).

Er zijn vandaag minder kopers in alle bevolkingscategorieën, maar in verhouding wordt konijn vaker gekocht door oudere mensen en gepensioneerden. Eén op de drie 65-plussers koopt wel eens konijn, terwijl dat bij jongeren onder de 30 jaar maar één op de 20 is. Tachtig procent van het konijnenvlees voor thuisverbruik wordt gekocht door 50-plussers. De gemiddelde prijs van konijnenvlees in de winkel steeg in 2018 met 35 cent tot 9,35 euro per kilo.

“De laatste jaren is gezond koken een echte hype”, geeft VLAM aan als kans om het tij te keren. “Konijn behoort tot de magerste vleessoorten en het bevat belangrijke voedingsstoffen. Konijnenvlees behoort niet tot de categorie van het ‘rood vlees’ en wordt daarom niet gelinkt aan een mogelijk verhoogd risico op darmkanker. De consument heeft een toenemende aandacht voor nabijheid (lokaal geproduceerd) en duurzaamheid. Het parkkonijn komt tegemoet aan deze behoefte. Een parkkonijn is een konijn dat gekweekt wordt in een voldoende ruime huisvesting waaraan strenge eisen gesteld worden.”

Bron: Eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek