AB InBev verhoogt prijs derde keer in jaar tijd

De Belgisch-Amerikaanse bierreus AB InBev voert op 15 maart de derde prijsverhoging van het bier door op ruim een jaar tijd. In net geen drie jaar gaat het om de zesde prijsverhoging van de Leuvense bierbrouwer.
8 januari 2009  – Laatste update 14 september 2020 14:06
Lees meer over:

De Belgisch-Amerikaanse bierreus AB InBev voert op 15 maart de derde prijsverhoging van het bier door op ruim een jaar tijd. In net geen drie jaar gaat het om de zesde prijsverhoging van de Leuvense bierbrouwer.

De prijzen stijgen gemiddeld - inclusief taksen en accijnzen - met 3,5 procent. Pilsbier, het belangrijkste product van de bierbrouwer, wordt 3,3 procent duurder. De gemiddelde prijs van een bak pils in de supermarkt zal toenemen van 8,9 tot 9,19 euro. Woordvoerster Karen Couck van AB InBev meldt dat de klanten reeds vorige maand op de hoogte gebracht werden. 

AB InBev verhoogt de prijzen verhoogt om meer fondsen te kunnen vrijmaken om bijvoorbeeld nieuwe marketingcampagnes te financieren omwille van de "structurele afname van de biermarkt waardoor het de biersector wil dynamiseren". In een reactie vermeldt de woordvoerster bovendien de "aanhoudende stijging van de werkingskosten".

De geplande prijsstijging van 15 maart zal de derde zijn op ruim een jaar tijd. Zowel in februari als september 2008 gingen de bierprijzen bij
de grootste brouwer ter wereld de hoogte in. In september ging het om een gemiddelde verhoging met 4,3 procent, in februari was dat gemiddeld 3 procent. In beide gevallen waren de hogere energie-, verpakkings-, en grondstoffenprijzen de verklaring van het bedrijf.Op net geen drie jaar tijd is het reeds de zesde prijsstijging bij de Leuvense brouwer.

In 2007 werd tweemaal de prijs verhoogd, in 2006 eenmaal. De prijsstijgingen van 2007 hadden geen effect op het vatenbier. Vanaf april steeg de prijs van bier in bakken met gemiddeld 1 procent omwille van een verpakkingsheffing. In juli steeg de prijs van bier in blikken en bakken met 2,5 procent, omwille van de grondstoffen, de verpakkingen en de inflatie. Tussen mei en juli 2006 steeg de prijs, zowel voor vaten, blikken als bakken, met gemiddeld 2,8 procent.

Ondanks de dalende olieprijzen volgt nu een nieuwe prijsverhoging door de stijging van de werkingskosten. In de brouwerswereld klinkt het dat rekening moet gehouden worden met de indexering van de lonen bij een groot deel van de bedienden met 4,51 procent in januari. Bovendien gebruiken de meeste brouwerijen  aardgas en niet langer stookolie. De gasprijs volgt de forse daling van de olieprijzen voorlopig niet, luidt het. De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs maar met vertraging waardoor de gasprijzen nog niet de grote dalingen opgetekend hebben. Of dit ook het geval zal zijn blijft afwachten omdat ook andere factoren zoals de prijs voor gebruik van het netwerk een rol spelen. 

Bij Ho.Re.Ca-Vlaanderen zegt men alvast dat de prijsstijging zal doorgerekend worden naar de klanten toe omwille van de krappe marges in de horeca. "Het is onze aanbeveling dat de prijs in de horeca op dat ogenblik moet aangepast worden", aldus Luc De Bauw van de Vlaamse horecafederatie. "We maken ons wel zorgen over de systematische prijsverhogingen door InBev en konsoorten", luidt het. Op 1 maart verhoogt ook concurrent Duvel Moortgat de prijzen met 3,5 procent. De Bauw maakt zich verder zorgen over het verschil in "perceptie" tussen de stijging van 3,5 procent en de verhoging, in valuta, van de prijzen aan de toog.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek