AB InBev doet laatste deel Tsingtao van de hand

AB InBev is druk bezig met een grote kuis. Nadat donderdag al de verkoop van het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery aan KKR werd aangekondigd, doet de Leuvense brouwer nu ook het laatste deel van het Chinese Tsingtao van de hand. De verkoop van Tsingtao betekent overigens geen exit uit de Chinese biermarkt.
11 mei 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:08
Lees meer over:

AB InBev is druk bezig met een grote kuis. Nadat donderdag al de verkoop van het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery werd aangekondigd, doet de brouwer nu ook het laatste deel van het Chinese Tsingtao van de hand. Deze verkoop past eveneens in het kader van de terugbetaling van de schuldenberg die het bedrijf torst sinds de overname van Anheuser Busch.

InBev betaalde 52 miljard dollar voor de Amerikaanse brouwerij en ging daarvoor een financiering aan van 45 miljard dollar. Die wordt via verschillende stappen terugbetaald. AB InBev had een belang van een kleine 27 procent in Tsingtao, dat werd verworven met de overname van AB. Een kleine 20 procent van dat belang werd eind januari al verkocht aan het Japanse Asahi, voor 667 miljoen dollar.

Nu verkoopt de bierbrouwer dus de overige 7 procent aan private investeerder Chen Fashu. Die heeft 235 miljoen dollar veil voor het minderheidsbelang. De verkoop van het volledig belang in Tsingtao betekent overigens geen exit uit de Chinese biermarkt. AB InBev blijft met het internationaal merk Budweiser en enkele regionale merken een grote speler in China.

Chinese merken van de brouwer zijn Harbin, Sedrin en Pearl River. Met Tsingtao verliest AB InBev wel zijn belang in een internationaal sterk merk, dat ook in het westen wordt verkocht.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek