nieuws

Aanpassing dieselmotor voor ppo niet langer nodig?

nieuws
Als het van de 34-jarige ingenieur Olaf De Schoenmaeker uit Temse afhangt, rijdt elke dieselwagen binnenkort op pure plantaardige olie, zonder dat daarvoor aanpassingen nodig zijn aan een dieselmotor. Acht jaar werkte hij aan zijn groene brandstof. Olaf De Schoenmaeker onderhandelt momenteel met investeerders om zijn brandstof te commercialiseren. Of hij de eerste is die zo'n brandstof heeft uitgevonden? "Ik ben zeker dat nog niemand dit heeft ontwikkeld", luidt het.
6 september 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:01
Vergeet de milieuvervuilende biodiesel. Als het van de 34-jarige ingenieur Olaf De Schoenmaeker uit Temse afhangt, rijdt elke dieselwagen binnenkort op pure plantaardige olie, zonder dat daarvoor aanpassingen nodig zijn aan een dieselmotor. Acht jaar werkte hij aan zijn groene brandstof, die zo proper is dat hij er zelfs van kan drinken. Olaf De Schoenmaeker onderhandelt momenteel met investeerders om zijn brandstof te commercialiseren.

Olaf De Schoenmaeker is als ingenieur verbonden aan de vzw Uniwerf in Beveren, die zich profileert in het ontwikkelen van betaalbare hernieuwbare energie. Twee jaar geleden stelde hij al een auto voor die omgebouwd was om te rijden op frituurolie. Intussen heeft hij zijn groene brandstof op basis van plantaardige oliën verder ontwikkeld. De brandstof bestaat voor 70 procent uit gerecycleerde frituurolie en voor 30 procent uit een mengsel van vier plantaardige oliën.

"Deze brandstof kan in elke dieselauto worden gebruikt zonder dat de auto daarvoor moet worden aangepast of omgebouwd", zegt De Schoenmaeker. De plantaardige brandstof is ook een milieuvriendelijk alternatief voor stookolie. "Je kunt er zonder probleem je mazoutketel mee vullen en je huis mee verwarmen. Deze brandstof kan gebruikt worden in elke standaard-dieselmotor".

Of hij de eerste is die zo'n groene brandstof heeft uitgevonden? "Ik ben zeker dat nog niemand dit heeft ontwikkeld", zegt De Schoenmaeker. "Ik heb nog nooit iemand zien drinken van zijn brandstof en horen beweren dat met die plantaardige olie zonder probleem een gewone dieseltank mag gevuld worden. Er zijn zo'n 2.100 verschillende soorten plantaardige oliën. Het juiste mengsel moet dan nog op die manier versneden zijn dat de viscositeit van de brandstof gegarandeerd blijft".

Olaf De Schoenmaeker wil uiteraard zijn groene brandstof commercialiseren. "Ik heb gesprekken met investeerders. Ik zou deze brandstof voor 65 eurocent per liter, inclusief taksen, op de markt kunnen brengen. Mensen betalen nu veel geld voor vervuilende brandstof, terwijl ze propere brandstof zoals frituurolie gewoon weggooien. Ik ijver voor een schone lucht voor onze kinderen en voor betaalbare energie. Dit product is zowel voor de consument als voor het milieu dé ideale oplossing".

Meer informatie: Uniwerf geeft in samenwerking met KWB zondag 9 september vanaf 10u een voorstelling in de Lefevrestraat in Temse. Daar zal een motor op de groene brandstof een douche voorzien van warm water, elektriciteit opwekken voor huishoudelijk gebruik en de centrale verwarming op peil houden.

Bron: Gazet van Antwerpen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek