Voedingsgroothandel Metro wil 15 winkels in België

nieuws
Voedingsgroothandelaar Metro ziet een potentieel van 12 tot 15 vestigingen in België. Dat verklaarde de gedelegeerd bestuurder van Metro Cash & Carry Belgium, Nikolaus Ritter, bij de opening van een nieuwe vestiging in Brussel, de vierde in ons land. Ritter plant de komende jaren nieuwe verkooppunten in Luik, Brugge, Gent, Oostende en het zuiden van Brussel. Ook in Leuven zoekt de groep naar vestigingsmogelijkheden.
7 november 2007  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:40
De voedingsgroothandelaar Metro ziet een potentieel van 12 tot 15 vestigingen in België. Dat verklaarde de gedelegeerd bestuurder van Metro Cash & Carry Belgium, Nikolaus Ritter, bij de opening van een nieuwe vestiging in Brussel, de vierde in ons land. Ritter plant de komende jaren nieuwe verkooppunten in Luik, Brugge, Gent, Oostende en het zuiden van Brussel. Ook in Leuven zoekt de groep naar vestigingsmogelijkheden.

De jongste vestiging ligt op het terrein van Mabru, beter bekend als de Brusselse vroegmarkt, waar handelaars en horecazaken dagelijks fruit en groenten inkopen. Met Mabru is duidelijk afgesproken dat beide formules elkaar niet gaan beconcurreren. Metro opent pas om 6 uur 's ochtends, wanneer de vroegmarkt op haar einde loopt. Metro rekent er wel op dat een aantal bezoekers na de inkoop van fruit en groenten op de vroegmarkt bij hen andere voedingsmiddelen zullen inslaan.

De winkelformule Metro mikt op professionelen in de voedingssector. Klassieke klanten zijn horecauitbaters, traiteurs, bakkers en kleine buurt- of nachtwinkeliers. Eindconsumenten geraken niet in de winkel. De Metro-toegangskaart wordt enkel uitgereikt aan professionelen die regelmatig en voldoende aankopen. "Het is niet de bedoeling dat een advocaat hier af en toe een fles champagne komt kopen", zegt Ritter in De Tijd. Metro onderscheidt zich daarmee van de zusterformule Makro. Een Makro is veel groter en heeft een uitgebreid non-food aanbod. Kannibalisme met nabijgelegen Makro-vestigingen zal er in beperkte mate zijn. "Maar er is nood aan een formule specifiek voor professionelen uit de voedingssector die soms tot twee keer per dag verse producten komen inkopen", stelt Ritter.

Het succesverhaal van Metro Cash & Carry begon in 1964 met de opening van de eerste groothandel in Duitsland. Vandaag tellen Makro en Metro Cash & Carry winkels op 544 plaatsen in 30 landen. Metro Cash & Carry maakt deel uit van Metro Group, de derde grootste winkelketen ter wereld. De groep realiseerde in 2006 met zijn 270.000 werknemers in 2.378 verkooppunten een omzet van 60 miljard euro. Het Duitse moederbedrijf Metro is in ons land ook actief met de winkelformules Media Markt en Saturn en baat de Galeria Inno-warenhuizen. Metro investeerde ruim 10 miljoen euro in de Brusselse vestiging. Het verkooppunt telt ruim vijftig personeelsleden.(MP)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek