Vlaming geeft weer meer geld uit voor brood
nieuwsIn 1999 kocht 95 procent van de Vlamingen brood voor thuisgebruik, in 2002 was dit 97 procent. Bij Vlam voedt dit het vermoeden dat de gebruikers van huishoudelijke broodmachines op hun stappen terugkeren en opnieuw de weg vinden naar de bakker of de broodrayon in de supermarkt.
Het wit brood blijft in België het grootste segment, maar het krimpt verder van 43 procent in 1996 naar minder dan 33 procent vorig jaar. Voordeel hieruit haalden vooral de specialere broodsoorten zoals het meergranenbrood. In Vlaanderen wordt het wit brood intussen voorbijgestoken door het half-grijssegment. De grote broden verliezen terrein ten opzichte van de kleine broden.
Het nationale marktaandeel van de traditionele bakker voor normaal brood is gedaald van 56 procent in 1999 naar 53 procent vorig jaar. Toch blijft de bakker de belangrijkste plaats waar de Belg zijn brood aankoopt. Wel stijgt het aandeel van de supermarkt jaarlijks.