nieuws

Veiling Haspengouw beschouwt 2010 als jaar van herstel

nieuws
Veiling Haspengouw nodigde woensdag de pers uit op de veilingsite in Sint-Truiden voor een terugblik op het voorbije jaar. “Ten opzichte van 2009 met lage appelprijzen en de nasleep van een misoogst voor de peren, zal 2010 de boeken ingaan als een normaal jaar, een jaar van herstel”, zegt algemeen directeur Renaat Kuipers.
22 december 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:57
Lees meer over:

Veiling Haspengouw nodigde woensdag de pers uit op de veilingsite in Sint-Truiden voor een terugblik op het voorbije jaar. “Ten opzichte van 2009 met lage appelprijzen en de nasleep van een misoogst voor de peren, zal 2010 de boeken ingaan als een normaal jaar, een jaar van herstel”, zegt algemeen directeur Renaat Kuipers. “Het totaal verkochte volume ligt nu reeds 12 procent hoger dan in 2009 en de waarde steeg zelfs met 18 procent.”

De waardestijging is vooral te danken aan een betere middenprijs voor appelen, al slaat het prijsherstel enkel op de nieuwe oogst vanaf oktober. De gemiddelde prijs van peren daalde door het hogere aanbod, maar bleef volgens de veiling op een aanvaardbaar niveau. Er werden 42 procent meer peren aangevoerd zodat de omzet in waarde met 23 procent steeg. Het totaal verkochte volume fruit van Veiling Haspengouw bedraagt tot op heden 113.200 ton tegenover 100.738 ton voor het volledige jaar 2009.

“Aardbeien deden het weer iets beter dan in 2009 door meer volume (+9%) en een hogere middenprijs (+15%)”, zegt veilingvoorzitter Chris Timmermans. “Ook onze kersen hebben het beter gedaan qua volume (+53%), maar hier was de middenprijs iets lager (-8%).” Volgens veilingdirecteur Kuipers bracht vooral de betere perenoogst in 2010 herstel.

“Sinds de start van het nieuwe seizoen is de middenprijs van appelen met 12 à 13 cent per kg gestegen zodat we van een hoopvol jaareinde voor de appels kunnen spreken”, voegt Kuipers daar aan toe. Hij benadrukt dat het in Haspengouw ontwikkelde conceptras Kanzi eens te meer bewezen heeft dat het in een moeilijk seizoen beter kan presteren dan andere variëteiten.

In het verkoopsysteem dat Veiling Haspengouw hanteert, is het opmerkelijk dat verkoop met behulp van de klok veel aan belang heeft verloren. Deze evolutie werd reeds voorspeld door de raad van bestuur. “De klassieke administratieve verkoop komt in de plaats, waarbij de veiling haar vertrouwde rol van buffer voor de teler bij verkoop blijft opnemen”, legt Kuipers uit.

Een nieuw fenomeen is het tendersysteem waarbij een koper - vandaag is dat enkel Delhaize die zo werkt - uitnodigt om een aanbesteding te doen met een vaste prijs voor één maand. “Dit wordt vandaag reeds toegepast voor appelen en peren en kan nog uitbreiding krijgen”, aldus Kuipers. Veiling Haspengouw is alle voor- en nadelen van dit systeem aan het ontleden en wil vooral nagaan welke mogelijk negatieve effecten dit kan hebben in een overschotmarkt met slechte prijzen.

Nadat de energiefactuur onder de loep werd genomen, beslisten Veiling Haspengouw en dochterondernemingen H-Pack en H-Cool zonnepanelen te plaatsen. Een oppervlakte van 29.852 m² aan zonnepanelen op de daken van de groep Veiling Haspengouw levert vier megawattpiek, naar eigen zeggen de belangrijkste Limburgse industriële installatie. De productie is het equivalent van het verbruik van circa 800 gezinnen. Dit zal ongeveer 30 procent van het elektriciteitsverbruik (o.a. 50 miljoen kg aan frigoruimte) van de groep overnemen en vermindert de CO2-uitstoot met circa 1.700 ton per jaar.

In de appeloogst van 2011 heeft de veiling een goed oog. Wat de peren betreft, wordt de markt nauwgezet in de gaten gehouden. “De import uit het zuidelijk halfrond en meer bepaald uit Argentinië kan vanaf maart toenemen. Ook wanneer Argentijnse peren afzet vinden in Rusland, kan dit onze export verstoren”, maant Kuipers aan tot voorzichtigheid. In 2011 wil Veiling Haspengouw de efficiëntie van bedrijven en diensten verder verbeteren en het kostenniveau bevriezen. Een nieuw logo waarin 'Haspengouw' centraal staat, zal de groep meer herkenbaar maken, mede door het op elkaar afstemmen van de logo’s van de verschillende ondernemingen.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek