Varkens in Nood klaagt spotgoedkope vleesprijzen aan
nieuwsVarkens in Nood vindt stunten met goedkoop vlees uit de bio-industrie onethisch, "gezien de wijze waarop de dieren worden gehouden en de schade die de vleesproductie berokkent aan het milieu". In een brief roept Varkens in Nood daarom de supermarkten op niet langer met scherpe prijspromoties uit te pakken. Supermarkten zouden juist de consumptie van diervriendelijke, gezonde en duurzame producten als biologisch vlees en vegetarische alternatieven moeten stimuleren, zo klinkt het.
In de onderzoeksperiode werden bij Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Dirk van den Broek en de Plus-supermarkten 354 reclameacties voor vlees gevoerd. Slechts drie keer was biologisch vlees in de aanbieding en drie keer was er in de reclamefolder extra aandacht voor een vleesvervanger. Gangbaar vlees is een belangrijke lokker: kippenbouten worden bij onze noorderburen regelmatig voor slechts 1,99 euro per kilo verkocht en in een warenhuis bedraagt de gemiddelde actieprijs voor varkensvlees niet meer dan 4,50 euro per kilo, zo heeft Varkens in Nood becijferd. Dergelijke prijzen maken het volgens de vereniging onmogelijk om nog een cent in dierenwelzijn te investeren.(KS)
Meer informatie: Rapport 'Vlees als lokmiddel'