nieuws

Studie kankerpreventie zet kwaad bloed in vleessector

nieuws
Het grootschalige onderzoek van internationale deskundigen over de relatie tussen voeding, levenswijze en de preventie van kanker is niet in de smaak gevallen bij Fenavian, de federatie van vleesverwerkende bedrijven. Als onderdeel van een gezonde levenswijze zijn vlees en vleesproducten niet schadelijk, luidt het in een reactie. De federatie gaat er ook van uit dat de consumenten de studie veel beter in een juiste context kunnen plaatsen dan de media.
2 november 2007  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:40
Het grootschalige onderzoek van internationale deskundigen over de relatie tussen voeding, levenswijze en de preventie van kanker is niet in de smaak gevallen bij Fenavian, de federatie van vleesverwerkende bedrijven. Als onderdeel van een gezonde levenswijze zijn vlees en vleesproducten niet schadelijk, luidt het in een reactie. De federatie gaat er ook van uit dat de consumenten de studie veel beter in een juiste context kunnen plaatsen dan de media.

"Dit is een zeer betrouwbaar rapport", zegt dokter Jaak Janssens, die via het European Cancer Prevention Organization meewerkte aan de verzameling van de gegevens waarop het wereldwijde onderzoek is gestoeld. "In de aanbevelingen stelt het rapport dat we best niet meer dan 500 gram rood vlees per week eten. Maar de normen hadden best nog scherper kunnen worden gesteld. We doen er goed aan veel minder rood vlees te eten en meer groenten", zegt de Hasseltse oncoloog, die er in Het Belang van Limburg ook op wijst dat de studie duidelijk aantoont dat zwaarlijvige mensen en rokers een verhoogd risico op kanker lopen.

Bij Fenavian zijn de reacties op het onderzoek van een aantal consumenten op nieuwssites opgevallen. "De mensen weten dat er een verband bestaat tussen kanker en de algemene levensstijl, en dat vlees niet de belangrijkste oorzaak is. De bangmakerij op basis van de nieuwe studie is dan ook ongeloofwaardig", zegt secretaris Koen Vangoidsenhoven. "De doorsnee Belgische consument wil niet geconfronteerd worden met allerlei schrikbeelden en doemberichten. Het is dringend tijd dat de pers meer positieve boodschappen brengt die bijdragen aan een verhoging van de levenskwaliteit".

"Het heeft misschien lang geduurd, maar men kan moeilijk beweren dat de voedingsindustrie niets doet om de gezondheidsproblemen die te maken hebben met te veel zout, vet en suikers in voedingsmiddelen aan te pakken", gaat Vangoidsenhoven verder. "De gehaltes worden steeds meer in allerlei kleuren en vormen vermeld op de voedingsetiketten zodat alle consumenten die dit wensen een bewuste keuze kunnen maken".

Bij de Landsbond van Beenhouwers is men hoegenaamd niet ongerust over de omzet. "Slechts een klein deel van wat men in een beenhouwerij koopt, is rood vlees - zijnde rosbief en steak. In bereidingen zoals hamburgers zit maar een klein percentage rood vlees. 500 gram is vier dagen in de week een steak eten. Niemand doet dat".

In Nederland weerklinkt hetzelfde geluid bij het Productschap Vlees, Vee en Eieren (PVE), dat vertrouwt op een twintig jaar durend onderzoek dat heeft uitgewezen dat er geen relatie bestaat tussen de gemiddelde vleesconsumptie bij onze noorderburen en het ontstaan van darmkanker. Het rapport van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds gaat voorbij aan de geconsumeerde hoeveelheden vlees en vleeswaren in Nederland en is daarom niet van toepassing op ons land, luidt het daar.(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek