Stripheld Jommeke wordt gezicht van schoolfruitproject
nieuwsDe EU besliste eind 2008 om geld vrij te maken voor de verdeling van fruit en groenten in scholen. Vlaanderen bleek een trendsetter want reeds in het schooljaar 2003-2004 werd hier het schoolfruitproject Tutti Frutti gelanceerd. Het concept is eenvoudig: op een vaste dag in de week eten de kinderen samen op school een stuk vers fruit of groente. De Vlaamse stripheld Jommeke wordt het gezicht van de nieuwe campagne.
Scholen die voor 30 weken een contract afsluiten met een groente- en/of fruithandelaar kunnen opnieuw rekenen op een tussenkomst van vier euro per deelnemende leerling. De bijdrage wordt zo voor de meeste kinderen meer dan gehalveerd. Het resterende bedrag wordt door de school zelf ingezameld, bijvoorbeeld via een ouderbijdrage, inkomsten van allerlei acties of steun van lokale overheden. Maar liefst vier op de vijf kleuter- en lagere scholen hebben het voorbije schooljaar van dit initiatief gebruik gemaakt. Niet minder dan 235.368 kinderen schreven in op een extra voordelig fruitabonnement.
Het schoolfruitproject is in Vlaanderen uitgegroeid tot een brede samenwerking tussen de oorspronkelijke initiatiefnemers (Lokaal Gezondheidsoverleg en Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie), de Vlaamse overheid (beleidsdomeinen Landbouw en Visserij, Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Onderwijs en Vorming) en de groente- en fruitsector. Bovendien wordt er samengewerkt met de ‘All Day Long’-campagne waarmee VLAM, de importeurs en de distributie Belgen willen aanzetten om meer groenten en fruit te eten.
Met Tutti Frutti worden scholen gestimuleerd om aan de kinderen op een vaste dag in de week gratis een stuk vers fruit of groente te verstrekken. De nadruk ligt daarbij op kwaliteitsvolle producten van eigen bodem. Scholen worden dan ook aangemoedigd om seizoensgebonden en lokale producten te verdelen. "Door het uitdelen van fruit te koppelen aan educatieve activiteiten, hopen we de kinderen gezonde gewoonten aan te leren", zegt minister van Onderwijs Pascal Smet. "Dankzij Europese en Vlaamse steun valt dit project binnen de maximumfactuur en zijn er geen extra kosten voor de ouders."
Eind 2008 besloot de Europese Commissie immers om geld vrij te maken voor de verdeling van fruit en groenten in scholen. In totaal werd 90 miljoen euro vrijgemaakt voor de lidstaten, waarvan bijna 1,8 miljoen euro voor België. De toenmalige Vlaamse ministers van Landbouw en Volksgezondheid sloegen daarop de handen in elkaar om met een subsidie voor fruitabonnementen de consumptie van groenten en fruit in de scholen extra te stimuleren.
Met de schoolfruitactie wil de Vlaamse overheid de doelstellingen van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid nastreven. Deze actie past ook in het Vlaams preventief gezondheidsbeleid, meer bepaald het promoten van gezonde voeding en beweging in de strijd tegen overgewicht. "17 procent van de Vlaamse jongeren weegt immers te zwaar", aldus minister van Welzijn Jo Vandeurzen.
Dit schooljaar krijgt het project de hulp van niemand minder dan de Vlaamse stripheld Jommeke. Met medewerking van uitgeverij Ballon Media wordt Jommeke het gezicht van de nieuwe campagne. Bij de campagne hoort ook een nieuw logo en nieuwe materialen zoals een affiche en leuke gadgets. Aan Tutti Frutti is bovendien een grote klassenwedstrijd verbonden: leerlingen die gedurende 10 weken elke dag een stuk fruit op school eten, maken met hun klas kans om mooie prijzen te winnen.
De groente- en fruithandelaars, die zich de voorbije jaren hebben ingezet om de scholen te voorzien van een gevarieerd aanbod, ontvangen een raamsticker als erkenning van hun steun aan Tutti Frutti. "Door de nadruk te leggen op kwaliteitsvolle groenten en fruit willen we een win-win-situatie realiseren, enerzijds voor onze schoolgaande kinderen en de volksgezondheid en anderzijds voor onze producenten van groenten en fruit", aldus minister-president Kris Peeters.
Meer info: www.fruit-op-school.be