nieuws

Sector landbouwmachines kent omzetdaling van 10%

nieuws
De omzet gerealiseerd door de verkopers van machines en uitrusting voor de land- en tuinbouw en groensector is in 2009 met 10 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Vooral de sector van melkinstallaties kreeg zware klappen. De uitzondering wordt gevormd door de aardappelplant- en oogstmachines, waar de verkoop licht steeg.
8 oktober 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:56
Lees meer over:

De omzet gerealiseerd door de verkopers van machines en uitrusting voor de land- en tuinbouw en groensector is in 2009 met 10 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Vooral de sector van melkinstallaties kreeg zware klappen. De uitzondering wordt gevormd door de aardappelplant- en oogstmachines, waar de verkoop licht steeg. Dat blijkt uit het Economisch dossier 2010 van Fedagrim.

Na de spectaculaire stijging in 2008 is de verkoop van tractoren in 2009 teruggevallen op het niveau van 2005. Die terugval is vooral te wijten aan de moeilijke economische omstandigheden die zowat alle sectoren van de landbouw troffen. In alle categorieën van tractoren ging de verkoop achteruit. New Holland blijft het grootste merk met een marktaandeel van om en bij de 26 procent. Op de tweede plaats volgt John Deere (17%), gevolgd door Fendt (11%). Zeven merken staan in voor zo’n 90 procent van de nieuw ingeschreven landbouwtrekkers.

Voor de investeringen in 2010 is een duidelijk optimisme waar te nemen bij de gespecialiseerde bedrijven. De verkoop van tractoren in het zwaardere segment (>200pk) trekt goed aan. Ook de echte all-round tractoren met vermogens tot 110 pk winnen aan belangstelling. De laatste jaren hebben zowel landbouwers als loonwerkers vooral tractoren gekocht met hogere vermogens. Volgens Fedagrim wordt de aankoop van een tractor lang op voorhand gepland.

Ook wat de landbouwmachines betreft, wordt in 2009 een daling in de verkoop vastgesteld. De enige uitzondering zijn de aardappeloogst- en plantmachines. Dit is het gevolg van een stijging van het aardappelareaal. Opvallend is wel dat de verkochte machines steeds groter en steeds meer high-tech worden. Nieuwe technologische evoluties volgen elkaar ook steeds sneller op. Hoewel het aantal landbouwers daalt, merken de leden van Fedagrim wel een schaalvergroting en professionalisering in de akkerbouwsector op.

De verkoop van melkinstallaties werd in 2009 gehalveerd in vergelijking met een jaar eerder. De verkoop van traditionele melkinstallaties kreeg de zwaarste klappen (-62%), maar de verkoop van robots ging slechts met acht procent achteruit. Dit betekent dat de helft van de verkochte melkinstallaties in 2009 een melkrobot is. “Er wordt een groei waargenomen in investeringen in automatisering en informatisering”, stelt Fedagrim.

De verkoop van melkkoeltanks is eveneens teruggelopen met 31 procent. De economische crisis en de evolutie van de melkprijzen zorgen er ook voor dat de melkveehouder bespaart op onderhoud. Fedagrim is van mening dat een aantal bedrijven al versneld aan het overschakelen naar een grotere productie om zo klaar te zijn voor de periode na de afschaffing van de melkquota.

De markt van de machines voor tuin, park en bos was in 2009, op enkele categorieën na, stabiel tot groeiend.

Meer informatie: Economisch dossier 2010

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek