Nieuwe campagne lanceert FSC-label voor duurzaam hout

FSC, het label voor hout en papier uit verantwoord beheerde bossen, heeft een nieuwe campagne voor het grote publiek gelanceerd. De campagnewebsite www.red-een-woud.be vertelt alles over het FSC-label en nodigt bezoekers uit om mee te bouwen aan een virtueel woud. De site informeert over duurzaam bosbeheer en toont waar FSC-gelabeld hout of papier vandaan komt.
28 september 2010  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:56
Lees meer over:

FSC, het label voor hout en papier uit verantwoord beheerde bossen, heeft een nieuwe campagne voor het grote publiek gelanceerd. De campagnewebsite www.red-een-woud.be vertelt alles over het FSC-label en nodigt bezoekers uit om mee te bouwen aan een virtueel woud. De site biedt niet alleen informatie over duurzaam bosbeheer, je kan er ook te weten komen waar je eigen FSC-gelabeld hout of papier vandaan komt.

“Maar al te weinig mensen beseffen dat ze kunnen bijdragen aan duurzaam bosbeheer door bij aanschaf te kijken of een nieuwe tuintafel, raamhout of printerpapier een FSC-label draagt”, legt FSC België de campagne uit. Dat label garandeert dat het product afkomstig is uit een bos dat gekapt wordt volgens strenge sociale en ecologische principes. “Geen kaalkap dus, maar duurzaam beheer waardoor het bos bewaard blijft voor komende generaties”, aldus FSC.

Om de bekendheid van het FSC-label te vergroten en het grote publiek hierover beter te informeren, lanceert FSC België een nationale campagne. Het hart van de campagne is de website www.red-een-woud.be waar bezoekers hun engagement voor duurzaam bosbeheer kunnen tonen door een eigen boom te ontwerpen en die in het virtuele FSC-woud te planten. De bezoekers die hun eigen boom tekenen, maken bovendien kans op een reis voor twee personen naar Lapland, of op één van de vele andere bosvriendelijke prijzen.

Naast de tekenmodule, krijg je op de site ook te zien wat de werkwijze is bij duurzaam bosbeheer. En dat niet enkel thuis achter de computer, maar ook in de winkel bij de aankoop van een tuinstoel of blocnote. De labels zijn immers voorzien van een QR-code waardoor de consument, met behulp van zijn smartphone, onmiddellijk kan zien waar FSC-gelabeld hout of papier vandaan komt. Zo komt men meteen te weten voor welk bos het duurzaam beheer actief ondersteund wordt door de aankoop.

“Met FSC-gelabelde producten, kies je bewust voor duurzaam bosbeheer en denk je op lange termijn. In die zin kun je door je aankopen dus echt een woud redden. En dat is uiteindelijk het doel van onze campagne”, zegt campagneverantwoordelijke Maarten Debecker. “Duurzaam bosbeheer is voor velen een tamelijk vaag gegeven. Via de FSC-woudenzoeker maak je kennis met acht voorbeeldwouden op alle mogelijke continenten, waar jouw tuinset, raamhout of printerpapier vandaan komen, en tonen we de principes achter dit begrip.”

Bij FSC wordt hard gewerkt aan een ruimere verspreiding van FSC-gelabelde producten. Dit jaar waren er buiten de Doe-het-zelf- en retailsector zo’n 550 aanbieders, maar dat cijfer wil FSC binnen twee jaar graag verdubbeld zien. Want een verhoogde vraag hier bij ons, zorgt ervoor dat ergens ter wereld een bosbeheerder zijn bossen moet laten certifiëren en dus goed zal moeten beheren, klinkt het bij FSC.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek