nieuws

Naambekendheid Flandria bijna verdubbeld

nieuws
Op een jaar tijd nam de spontane naambekendheid van het keurmerk Flandria in ons land toe van 12 naar 20 procent. De geholpen naambekendheid steeg van 36 naar 46 procent. De scores in het nederlandstalige landsgedeelte zijn ongeveer dubbel zo hoog als in Wallonië. Dit jaar wil Lava, de koepelorganisatie van zes belangrijke Belgische groenten- en fruitveilingen, de zichtbaarheid van Flandria in de winkel verhogen.
11 februari 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:32
Op een jaar tijd nam de spontane naambekendheid van het keurmerk Flandria in ons land toe van 12 naar 20 procent. De geholpen naambekendheid steeg van 36 naar 46 procent. Dit jaar wil Lava, de koepelorganisatie van zes belangrijke Belgische groenten- en fruitveilingen, de zichtbaarheid van Flandria in de winkel verhogen.

Sinds 2001 onderzoekt Dimarso in het najaar de naambekendheid van Flandria. In oktober vorig jaar gebeurde dit aan de hand van 523 persoonlijke interviews. Wanneer de respondenten gevraagd werd een merk van groenten te noemen, liet 19 procent van de respondenten de naam 'Flandria' vallen. 20 procent anderen noemden Flandria spontaan als één van de merken. In 2004 bedroegen dit percentage in beide gevallen 12 procent. De naambekendheid van het keurmerk is in het nederlandstalige landsgedeelte ongeveer dubbel zo hoog als in Wallonië.

Ook de herinnering aan de televisiespot van Flandria nam in 2005 significant toe. In de zes maanden voorafgaand aan de enquête had 23 procent van de ondervraagden Flandria gekocht. In het aankoopgedrag bekleedt Flandria van alle merken de tweede plaats met 17 procent, net na Dole. Bij de vrouwelijke VVA's (verantwoordelijke voor aankoop) in de leeftijd van 30-49 jaar is de naambekendheid van Dole en Cape nog steeds groter dan die van Flandria, ook al worden deze concurrenten vooral met fruit en Flandria vooral met groenten geassocieerd.

Die hogere bekendheid heeft zonder twijfel te maken met de exotische uitstraling en het grotere gebruiksgemak van Dole en Cape, maar vooral met de betere zichtbaarheid en hogere herkenbaarheid in de winkel, luidt het bij LAVA. Daarom heeft de koepelorganisatie besloten om hieraan extra aandacht te besteden in 2006.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek