nieuws

"Melkcampagne doet verkoop consumptiemelk stijgen"

nieuws
In de eerste negen maanden van dit jaar is de verkoop van consumptiemelk in ons land gestegen met 1,8 procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Dat blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van VLAM. Omdat de melkprijs in de winkelrekken lager was dan in 2008, daalde de melkbesteding in deze periode evenwel met vier procent.
2 december 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:52

In de eerste negen maanden van dit jaar is de verkoop van consumptiemelk in ons land gestegen met 1,8 procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Dat blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van VLAM. Omdat de melkprijs in de winkelrekken lager was dan in 2008, daalde de melkbesteding in deze periode evenwel met vier procent.

Vooral door een sterke toename in het eerste kwartaal nam het verkochte volume witte melk van januari tot en met september toe met 2,3 procent. De verschuiving van de melkbesteding naar melkdranken is sinds vorig jaar gestopt. Daardoor gaat het aandeel van de witte melk binnen het assortiment van de consumptiemelk na een jarenlange daling opnieuw in opwaartse richting.

Uit het onderzoek van GfK blijkt verder ook dat er de jongste jaren een sterke verhoging is van het melkverbruik bij jonge Vlaamse alleenstaanden. Omgerekend naar de dagelijkse melkinname evolueren zijn het sterkst in de richting van de aanbevolen consumptie van 450 ml per dag, luidt het bij VLAM.

De promotiedienst wil dat melk gezien wordt als een eigentijdse drank, die past in een evenwichtige voeding. De gezondheidstroeven van melk spelen dus een grote rol. "Iedereen wil oud worden, maar niemand wil zich oud voelen. Melk van kindsbeen af drinken en vooral blijven drinken helpt je om je te wapenen voor later", zegt Frederik Vandermersch, productmanager zuivel.

VLAM maakt zich sterk dat de opmars van witte melk grotendeels te danken is aan haar huidige campagne, met als slogan 'Melk. En je kan tegen een stootje'. Uit metingen blijkt dat de kijkers de tv-spots van dit jaar met dansende jongeren sterk apprecieerden. Ook in de reclamewereld wordt de campagne goed onthaald. Op het Internationale Reclamefestival van Cannes sleepte de melkcampagne een bronzen leeuw in de wacht en de campagne won goud op de Eurobest awards.

Meer informatie: Melkcampagne

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek