"Max Havelaar biedt garanties voor boer én consument"
nieuwsMax Havelaar, het keurmerk voor eerlijke handel, reageert op het artikel ‘Brits rapport vernietigend voor Max Havelaar’ in De Morgen. “Het gaat inderdaad niet snel genoeg vooruit”, zegt Lily Deforce, general manager Max Havelaar België, “maar onze marktanalyse blijft dezelfde en dankzij ons keurmerk kunnen 1,4 miljoen boerengezinnen hun toekomst zelf in handen nemen.”
Volgens Max Havelaar hebben kleine, individuele koffie- of andere boeren nog altijd weinig of geen toegang tot onze markten, en zijn prijzen zo volatiel dat duurzame bedrijfsvoering op langere termijn vrijwel onmogelijk is. “Meer dan een halve eeuw na de UNCTAD-conferentie die het had over ‘trade not aid’, en meer dan 20 jaar na de oprichting van Max Havelaar in Nederland, zijn ongeveer 850 boerenorganisaties, met niet minder dan 1,4 miljoen families, vandaag - dankzij Max Havelaar - beter gewapend om hun toekomst zelf in handen te nemen”, zegt Lily Deforce.
De producenten in ontwikkelingslanden verbeterden de kwaliteit van hun koffie, cacao, bananen, suiker, honing, enz. zodat die kan wedijveren met de beste producten. “Onlangs werd een Fairtrade koffie uit Peru op de Specialty Coffee Beurs in de VS gelauwerd als de beste koffie ter wereld”, illustreert Deforce. Zij ziet boeren hun eigen verwerkingsfabrieken bouwen en investeren in aangepaste en permanente opleiding, gezondheidscentra, drinkbaar water, betere huisvesting en scholing voor hun kinderen. “Waar zij voorheen boer waren, zijn honderden organisaties nu ook verwerkers en exporteurs.”
“Zoals het rapport opmerkt, moet de controle op de productie onder het keurmerk inderdaad betaald worden”, zegt Deforce. “Wat niet gezegd wordt, is dat producentenorganisaties, vaak bestaande uit honderden of duizenden leden, betalen voor de controle en hun eerste inspectie voor 75 procent terugbetaald krijgen via Fairtrade. Verder is de kost van de controle een wezenlijk onderdeel van de gegarandeerde minimumprijs”, verklaart Deforce.
Zij benadrukt dat de certificatie garanties biedt voor de eindconsument én voor de boer. Het garandeert aan boeren een kostendekkende prijs en de premie voor hun organisatie, maar ook dat hun organisatie geregistreerd en democratisch georganiseerd wordt. “Zo biedt de certificatie aan de boeren de garantie dat de middelen goed besteed worden in lijn met de keuzes die zij zélf samen maken, wat een wezenskenmerk is van Fairtrade.”
Ondanks de successen, blijft Max Havelaar ook zelf kritisch. De organisatie treedt het Brits rapport bij waar het stelt dat niet snel genoeg vooruitgang wordt geboekt. “Producenten kunnen onvoldoende verkopen onder Fairtrade voorwaarden, een goed controlesysteem uitbouwen kost geld, en vele consumenten vinden hun weg niet in de veelheid van labels”, klinkt het. Max Havelaar vraagt daarom geen blind geloof, maar intellectuele eerlijkheid en ernstig onderzoek en debatten opdat Fairtrade in positieve zin kan evolueren.