Lotus neemt Zweeds koekjesbedrijf over
nieuwsSinds begin dit jaar noteert het aandeel van Lotus nog altijd op 4 procent winst en tegenover drie jaar geleden staat de koers 82 procent hoger. Dat is niet weinig beter dan 'de markt'. De goede evolutie is mede een gevolg van de geslaagde en goed geïntegreerde overname van Peijnenburg. Van de 250 miljoen euro omzet die Lotus dit jaar zal verzetten, zal zo'n 60 miljoen euro afkomstig zijn van Peijnenburg.
Lotus koopt het Zweedse Annas Pepparkakor van Accent Equity, een Zweeds private equityfonds, voor 16,5 miljoen euro plus een bedrag afhankelijk van de resultaten tot 30 juni 2009. Daarmee krijgt het er een omzet bij van 17,3 miljoen euro en realiseert het daarop een courante bedrijfskasstroom van 12 procent. Dat is wat lager dan de marges van Lotus, maar Annas zet al wel vele jaren een autonome groei neer van zowat 10 procent.
De thuismarkt Zweden is goed voor 28 procent van de totale omzet. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, maakt Annas Pepparkakor geen peperkoek, maar vooral dunne krokante koekjes met kaneel en gember. De Zweden zijn erg succesvol in het buitenland. Met 40 procent van de totale omzet is Noord-Amerika de grootste afzetmarkt. Ook de verkoop via Ikea levert een aardige buitenlandse verkoop op, samen met de export naar landen als het VK en Japan.
Tijdens de conference call om de overname van het Zweedse bedrijf toe te lichten, gaf Lotus mee dat het vooral de bedoeling is om commerciële en geografische synergieën te realiseren. Tegelijk verklaarde het bedrijf dat het nog niets ondervindt van de moeilijkere economische omstandigheden. Voeding blijkt vandaag nog een van de weinige veilige havens. De hogere grondstoffenprijzen verstoorden even het plaatje, maar werden inmiddels in de verkoopprijzen verrekend.
Analist Hans D'Haese van Bank Degroof heeft een koopadvies voor het aandeel en verwacht dit jaar een omzet van 250 miljoen euro en een winst per aandeel van 25 euro. Dit jaar wordt Annas maar voor één maand in de cijfers opgenomen. Voor 2009 ziet D'Haese een omzet van 272 miljoen euro met "mogelijk toch wat druk op de marges als mensen naar private label switchen". De winst per aandeel zou met 25,7 euro stabiel blijven.(KS)