nieuws

Landbouwvoertuigen ontsnappen aan digitale tachograaf

nieuws
Na jarenlange discussies heeft de Commissie besloten om de digitale tachograaf enkel te verplichten voor transportvoertuigen die sneller rijden dan 40 km/uur. Lange tijd leek het erop dat de grens op 30 km/uur zou liggen waardoor ook tractoren en landbouwvoertuigen met het kleinood opgezadeld zouden zitten. "Door de uiteindelijke beslissing besparen we miljoenen voor onze sector", klinkt het bij de Nationale Landbouw-Service, de beroepsvereniging van loonwerkers.
7 maart 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:32
Na jarenlange discussies heeft de Commissie besloten om de digitale tachograaf enkel te verplichten voor transportvoertuigen die sneller rijden dan 40 km/uur. Lange tijd leek het erop dat de grens op 30 km/uur zou liggen waardoor ook tractoren en landbouwvoertuigen met het kleinood opgezadeld zouden zitten. "Door de uiteindelijke beslissing besparen we miljoenen voor onze sector", klinkt het bij de Nationale Landbouw-Service, de beroepsvereniging van loonwerkers.

De nieuwe richtlijn werd begin februari in vaste vorm gegoten door het Europees Parlement. In de regeling worden de rij- en rusttijden van het wegvervoer geregeld. "Het was merkwaardig dat de Commissie een richtlijn uitwerkte waarin sprake was van het verouderde snelheidscriterium van 30 km/uur", aldus Johan Van Bosch, woordvoerder van de Nationale Landbouw-Service.

De beroepsvereniging is blij dat het lobbywerk uiteindelijk gerendeerd heeft. "Naast de opbouwkosten zijn ook administratieve lasten vermeden. Alleen al voor de aanschaf en opbouw van de apparatuur was in de hele sector van het loonwerk sprake van een kostenpost van meer dan 10 miljoen euro", luidt het.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek