nieuws

Groene en veilige kustvisserijboot in de maak

nieuws
De vzw Cogito, een samenwerkingsverband van visserijreders, scheepswerven en visserijtoeleveranciers heeft vrijdag bij landbouwminister Dua een technische studie laten toekomen voor de bouw van een groene en veilige Vlaamse kustvisserijvloot. De studie werd gefinancierd door private ondernemers, de Vlaamse overheid en de Europese Unie.
2 oktober 2000  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:25
De vzw Cogito, een samenwerkingsverband van visserijreders, scheepswerven en visserijtoeleveranciers heeft vrijdag bij landbouwminister Dua een technische studie laten toekomen voor de bouw van een groene en veilige Vlaamse kustvisserijvloot. De studie werd gefinancierd door private ondernemers, de Vlaamse overheid en de Europese Unie.

"Wij hebben een boot geconcipieerd die de toekomst van de kustvisserij moet veiligstellen en die goedkoper wordt dan de Eurokotters die de laatste jaren in trek waren maar die voor de kleine visserij te duur in exploitatie zijn", stelde reder Willy Verluys één van de initiatiefnemers van de studie vrijdag op een persconferentie in Oostende.

De Vlaamse kustvisserij heeft een verouderde vloot die oneconomisch en onveilig is. Zowat dertig boten zijn aan vervanging toe tegen 2005. Bovendien steunt de overheid aan op meer verantwoorde ecologische vangstmethodes.

"De 'Cogitoboot' wordt tot 40 procent energievriendelijker dan de huidige schepen, vooral omdat er met netten wordt gevist die over de bodem rollen en niet langer met korren die de bodem omwoelen en fauna en flora vernietigen. De ontwerpers willen snel een prototype bouwen dat eventueel als lesschip voor het visserijonderwijs kan dienen.

Bovendien maken de ontwerpers zich sterk dat het schip naar de omringende landen kan worden geëxporteerd.

Een bemanning zou bestaan uit vier man die tot vijf dagen op zee kunnen doorbrengen in een veilig en comfortabel schip.

De boot die voorlopig alleen nog maar op papier bestaat, wordt tot 24 m lang en 6 m breed en kan tot 66 brutoton "meten". Het maximaal machinevermogen is 300 pk of 221 kw. De studie kostte bij de 4 miljoen frank.

Het nieuwe concept met zogenaamde rollende drielingnetten verhoogt de bruikbaarheid van de boot aanzienlijk. Nu gaat een kustboot 150 tot 200 dagen op zee. Dit kan vermeerderen met zeker 90 dagen door de inzet van de boot voor o.a. de kreeftjesvangst in de Deense kustwateren.

De bouw van Cogitoboten zou een vijftigtal technische mensen aan het werk stellen gedurende één jaar per boot. Eventueel zouden casco's kunnen worden besteld in de Oostbloklanden, maar de afwerking zou op Vlaamse werven gebeuren.

Een grote Eurokotter kost momenteel ruim 60 miljoen frank en een nieuwe "groene" kustvaarder zou tot een kwart goedkoper kunnen zijn.

"Het is de laatste kans om onze kustvisserij voor de toekomst te behouden: de bal is in het kamp van de overheid die nu kan bewijzen of ze de sector nog een toekomst wil bieden. Met de "energietussenkomst" kregen wij een lege doos in tegenstelling tot onze Nederlandse en Franse collega's, stelde tot slot reder Willy Versluys.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek