EU weinig hoopvol omtrent de waterkwaliteit in ons land

De Europese Commissie bestudeerde de implementatie van de Europese kaderrichtlijn Water in het waterbeleid dat in ons land gevoerd wordt. Natuurpunt leidde uit het rapport af dat het integraal waterbeleid in Vlaanderen vooral op papier bestaat en te weinig in acties wordt omgezet. Wat alleszins zorgen baart, is dat de Commissie de waterkwaliteit amper ziet verbeteren tegen 2015.
27 december 2012  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:08
Lees meer over:

De Europese Commissie bestudeerde de implementatie van de Europese kaderrichtlijn Water in het waterbeleid dat in ons land gevoerd wordt. Natuurpunt leidde uit het rapport af dat het integraal waterbeleid in Vlaanderen vooral op papier bestaat en te weinig in acties wordt omgezet. Wat alleszins zorgen baart, is dat de Commissie de waterkwaliteit amper ziet verbeteren tegen 2015.

In België is het waterbeleid een bevoegdheid van de Vlaamse, Waalse en Brusselse regering en neemt de federale regering die taak waar voor wat betreft de kustwateren. Uit de opmerkingen van de Europese Commissie blijkt dat Vlaanderen zijn waterbeleid beter op orde heeft dan Brussel en Wallonië. Zij dienden hun waterplannen namelijk te laat (Brussel) of zelfs helemaal niet in (Wallonië). Voor de nalatigheid van de Waalse regering werd de Belgische staat in mei van dit jaar veroordeeld door het Europees Hof van Justitie.

In haar oordeel over de waterplannen van de Vlaamse en federale regering looft de Commissie de transparantie en de goed uitgewerkte methoden voor het meten van de ecologische en chemische toestand van alle categorieën waterlopen. Zwakke punten zijn er ook, zoals de vage timing en de onduidelijkheid omtrent de financiering van maatregelen. Europa laat zich ook bezorgd uit over het grote aantal Vlaamse uitzonderingen op de regel dat alle waterlopen tegen 2015 een goede waterkwaliteit moeten bereiken.

Specifiek over de inspanningen die de landbouwsector doet voor het verbeteren van de waterkwaliteit merkt de Commissie op dat veel maatregelen te algemeen gedefinieerd zijn en informatie ontbreekt over de precieze timing ervan. Wat de vergoeding van die inspanningen betreft, benadrukt de Commissie dat tegenover wettelijke verplichtingen geen vergoeding mag staan. Het geld uit de tweede pijler van het Europees landbouwbeleid (plattelandsontwikkeling) is daar niet voor bedoeld.

In de reeks aanbevelingen waarmee het rapport besluit, zijn er ook een aantal concrete actiepunten ten aanzien van de landbouwsector. "Landbouw oefent een significante druk uit op de waterkwaliteit in Vlaanderen. Dat moet zich vertalen in een duidelijke strategie die enerzijds verplichte maatregelen voor alle landbouwers afbakent, en anderzijds extra inspanningen definieert die landbouwers tegen vergoeding kunnen leveren. Dit dient samen met de landbouwsector afgesproken te worden zodat maatregelen technisch haalbaar en aanvaardbaar zijn", luidt het.

Wat blijft hangen, is de verwachting van de Europese Commissie dat de "waterkwaliteit tegen 2015 zeer weinig zal verbeteren". Daarom moeten de doelstellingen van het waterbeleid in ons land duidelijk en transparant zijn zodat de goede ecologische en chemische toestand van alle waterlopen binnen een redelijke termijn wordt gerealiseerd.

Meer info: Report from the Commission

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek