"Duurzaam segment is in België nog niet ontgonnen"
nieuwsOnderzoekers van LEI en Wageningen UR hebben het aanbod onderzocht van ‘tussensegmenten’ in vlees en eieren in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Denemarken en Duitsland. Dit gaat om producten die niet biologisch maar wel diervriendelijk en duurzaam geproduceerd worden. In het Verenigd Koninkrijk is het segment al populair, terwijl het in België nog niet ontgonnen is.
Met de term tussensegment verwijzen de Nederlandse onderzoekers naar producten van dierlijke oorsprong geproduceerd in gangbare bedrijven, die hoger scoren op vlak van duurzaamheid en dierenwelzijn en als zodanig herkenbaar zijn voor de consument. Om de eigen ontwikkelingen op dit vlak te kunnen vergelijken met de omringende landen, gaf het Nederlandse ministerie van Landbouw samen met de private sector, belangenorganisaties en Dierenbescherming opdracht tot dit onderzoek.
Uit de resultaten, grotendeels gebaseerd op een inventaris van de winkelrekken in de zomer van 2010, blijkt dat het aanbod aan tussensegmenten in België klein is. “Duurzame vleesproducten in de winkelrekken zijn meestal het resultaat van plaatselijke, kleinschalige initiatieven en dus slechts te vinden in een klein aantal winkels”, klinkt het. “Het gangbare aanbod domineert de markt.
Vlaanderen kent wel een aantal kwaliteitslabels, maar die focussen meer op voedselveiligheid en traceerbaarheid dan op duurzaamheid en dierenwelzijn. Alleen wat eieren betreft, worden volgens de onderzoekers in België bovenwettelijke inspanningen geleverd. Er worden geen kooi-eieren meer aangeboden in de supermarkten, hoewel dit niet verboden is. In die markt kunnen consumenten dus wel kiezen voor een tussensegment, met name scharreleieren of vrije-uitloopeieren, naast het biologische segment.”
Ook de vraag naar duurzame producten is volgens het onderzoek niet hoog. “Maar dit wil niet zeggen dat er geen interesse is. De vraag blijft uit omdat de producten niet in de schappen liggen en nog onbekend zijn. De vraag blijft dus of de Belgische consument daadwerkelijk bereid is om meer te betalen voor duurzame producten.” De reden voor deze lage integratie in de markt is volgens de onderzoekers een gebrek aan regie. “Hoewel er al een tijdje intenties en regelingen zijn om te werken aan duurzaamheid, komt het stimuleren van duurzame productie en consumptie vanuit de overheid nu pas op gang.”
Een land dat een voorbeeldrol kan spelen, is het Verenigd Koninkrijk. “Het marktaandeel van het tussensegment vlees en eieren is daar hoger dan in Nederland”, stelt het rapport. In het seizoen 2008 tot 2009 bijvoorbeeld, behaalde duurzaam varkensvlees een marktaandeel van 16 tot 18 procent en kippenvlees 20 procent, ten opzichte van respectievelijk 1,2 en 1,5 procent in Nederland.
Meer info: lees het onderzoeksrapport 'Verkenning van dierlijke tussensegmenten in onze buurlanden'.