nieuws

"Colruyt maakt valse prijsvergelijkingen"

nieuws
"Colruyt neemt een loopje met het fundament van elke prijsvergelijking, namelijk dat het om vergelijkbare producten moet gaan", zegt Johan Van de Wiele, directeur inkoop van Aldi. Hij hekelt daarmee het initiatief van Colruyt om sinds vorige week elk van haar winkels te vergelijken met de lokale Lidl en Aldi en de gewogen gemiddelde prijsverschillen op het kasticket te vermelden. Volgens Jean-Pierre Roelands doet Colruyt er alles aan om het spel correct te te spelen.
4 oktober 2007  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:39
"Colruyt neemt een loopje met het fundament van elke prijsvergelijking, namelijk dat het om vergelijkbare producten moet gaan", zegt Johan Van de Wiele, directeur inkoop van Aldi. Hij hekelt daarmee het initiatief van Colruyt om sinds vorige week elk van haar winkels te vergelijken met de lokale Lidl en Aldi en de gewogen gemiddelde prijsverschillen op het kasticket te zetten.

"Colruyt vergelijkt vooral hun producten van een lagere kwaliteit met onze producten van merkenkwaliteit", zegt Van de Wiele. Lidl reageert even verongelijkt: "Colruyt moet stoppen met appelen en peren te vergelijken". Lidl wil er verder geen woorden aan vuil maken. Aldi uitzonderlijk wel.

Colruyt zet al sinds juni op hun kastickets prijsvergelijkingen met de lokale Carrefour en Delhaize. Die vergelijkingen zijn ook terug te vinden op hun website. Op basis van de 121 Colruyts die Het Laatste Nieuws in Vlaanderen en Brussel bezocht, blijkt dat Carrefour gemiddeld 9,20 procent duurder is en Delhaize 13,25 procent. Die twee waren 'not amused' met het initiatief en vonden de vergelijkingen niet correct. Toen repte Colruyt echter nog met geen woord over Lidl en Aldi.

"Nu wel, omdat Lidl meer - makkelijk te vergelijken - merken in huis heeft gehaald en omdat we producten van Lidl en Aldi hebben gekocht en nauwgezet hebben kunnen bestuderen om te zien of ze te vergelijken zijn. Als bijvoorbeeld een wasmiddel maar 10 procent tensioactieve stoffen bevat en een ander 20 procent, dan zetten we ze niet naast mekaar. Als het verschil maar een paar procent is, dan wel", zegt Jean-Pierre Roelands, commercieel directeur van Colruyt.

Op basis van de 38 Colruyt-winkels die prijsvergelijkingen maken met Aldi en Lidl is het gemiddelde verschil met Aldi 10,50 procent en met Lidl 11,80 procent. De vergelijkingen zijn telkens gebaseerd op zo'n 500 producten uit de plaatselijke Lidl en nog eens 400 uit de lokale Aldi. Dat is zowat een derde en de helft van het respectievelijke assortiment van Lidl en Aldi. Relatief gezien veel meer dan bij Delhaize en Carrefour, waar 'maar' een 3.000-tal artikelen worden vergeleken op een assortiment van 18.000 artikelen.

Dat zijn er sowieso veel meer dan wat bijvoorbeeld Test-Aankoop checkt in haar jaarlijkse prijsvergelijkingen. "Wij doen het op basis van korven met daarin zo'n 300 producten. Of dat de onze minder betrouwbaar maakt? Wij zijn onafhankelijk. Bij Colruyt gaat het uiteindelijk om reclame voor zichzelf te maken", klinkt het bij de consumentenorganisatie, in wier resultaten Colruyt 19 en 21 procent goedkoper is dan respectievelijk Aldi en Lidl.

"Colruyt beweert nationale merken, groenten, fruit, vlees en de goedkoopste producten van vergelijkbare kwaliteit te vergelijken. Dat klopt niet en dat hebben wij zelf - niet zonder moeite - moeten vaststellen", zegt Aldi-directeur Van de Wiele. Hij haalt een aantal voorbeelden aan. "Aldi verkoopt pannenkoeken bereid met echte melk voor 1,59 euro. Colruyt verkoopt identiek dezelfde onder het merk 'Marc Payot', maar dan voor 1,79 euro. Ze vergelijken echter onze pannenkoeken met hun 'Resto'-merk. Die kosten 1,47 euro, maar worden bereid met melkpoeder, wat ongeveer vier keer minder kost dan melk".

Volgens Jean-Pierre Roelands doet Colruyt er alles aan om het spel correct te te spelen: "Als wij aluminiumfolie vergelijken waarin je perfect boterhammen kan doen, dan doen wij dat niet met folie waar je amper een schotel mee kan afdekken of het scheurt". Laat nu Van de Wiele van Aldi ook een vergelijking met aluminiumfolie aanhalen. "Aldi verkoopt 'Folia'-aluminiumfolie met een dikte van 15 micron voor 3,96 euro. Bij Colruyt kost 'Julia'-folie 3,99 euro. Ze verkopen echter ook 'Ultra' met maar een dikte van 11 micron - en 4 micron verschil is veel - voor 2,99 euro. Ik laat u raden welke van de twee Colruyt in zijn vergelijking opneemt".(KS)

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek