Chiquita-bananen krijgen label Rainforest Alliance
nieuwsChiquita is met een marktaandeel van 46 procent de grootste verkoper van bananen in ons land. De voorbije jaren moest de bananenproducent het onderspit delven tegen andere bananen, die er een beter imago op na hielden. Chiquita kwam meermaals in een negatief daglicht omdat het te veel pesticiden gebruikte en omdat de werkomstandigheden voor de arbeiders in Latijns-Amerika slecht waren.
"We zijn al in 1992 beginnen praten met Rainforest Alliance. We hebben eerst onze eigen plantages aangepakt. Daar halen we een derde van onze bananen op. Daarna was het de beurt aan onze leveranciers. Intussen hebben al meer dan 80 procent van de boeren met wie we samenwerken ook het label van de Rainforest Alliance op zak. Meer dan genoeg om de volledige Europese markt van duurzame bananen te voorzien", aldus George Jaksch, de verantwoordelijke voor Duurzame Ontwikkeling van Chiquita. Om aan de eisen van de Rainforest Alliance te voldoen, moeten worden voldaan aan zo'n 200 criteria, gaande van scholing voor kinderen, huisvesting, medische zorg, veiligheid op de werkplek tot milieubewuste maatregelen.
Het label van Rainforest Alliance is relatief onbekend in België. Toch verkoopt ook de supermarktketen Colruyt al koffie dat het keurmerk draagt. Op de vraag waarom Chiquita niet voor een meer bekend keurmerk heeft gekozen, zoals Max Havelaar, antwoordt Loeb: "Het zou inderdaad makkelijker zijn voor de consument. Maar Rainforest Alliance werkt niet op dezelfde manier als Max Havelaar. Het keurmerk Max Havelaar is er voor de kleine boeren en waarborgt een minimumprijs. Chiquita werkt vooral met grote bananenproducenten. We zijn dus aanvullend", vindt Loeb.