Carrefour zet laagste prijzen van Colruyt onder druk
nieuwsIn april pakte Carrefour een eerste keer uit met een lijst van 53 producten uit de rekken van de GB-winkels waarvan de klant het bedrag achteraf volledig terugbetaald kreeg. Enkele maanden later verlaagde de keten vijfhonderd artikelen definitief in prijs. In oktober werden hele krantenpagina's gevuld met bonnen voor gratis producten.
Deze week probeert Carrefour zijn klanten te verleiden met gratis krasbiljetten van de Nationale Loterij bij bepaalde producten of per aankoopschijf. En ook volgende week zetten de hypermarkten nieuwe lokmiddelen in. "Maar daar wil ik nu nog niets over verklappen", zegt Geneviève Bruynseels van Carrefour. "We hebben wel gemerkt dat het woord 'gratis' als muziek in de oren klinkt bij de mensen.
Omdat Colruyt de laagste prijzen garandeert, moeten ze elke keer volgen. Door de producten ook terug te betalen of gratis weg te geven. "Maar dan moeten we de producten in kwestie natuurlijk in ons assortiment hebben. In het geval van de laatste bonnenactie ging het elke dag maar om een of twee artikelen", zegt Jean-Pierre Roelandts van Colruyt. "Maar die leveranciers konden wel meteen een telefoontje verwachten. Als ze gratis leveren bij Carrefour, moeten ze dat ook bij ons doen". In plaats van alleen maar onder de acties van hun concurrenten te duiken, lanceert Colruyt nu zelf een prijzenfestival met kortingsbonnen. Binnenkort krijgen al hun klanten een envelop in de bus die heel wat dikker zal zijn dan gewoonlijk. Met kortingen ter waarde van 772 euro.
Ook bij Delhaize werden het afgelopen jaar al twee keer de prijzen verlaagd. Zowel in mei als in juni. "Wij houden de prijzen van onze concurrenten in de gaten. Daarbij zorgen we altijd dat we niet duurder zijn dan GB en ook een pak onder de prijzen blijven van Match en Spar. Tegenover Carrefour laten we een marge van 2 procent toe. Met Colruyt mag het verschil maximaal oplopen tot 5 procent", zegt Katrien Verbeke van Delhaize. "Wij zetten nu elke week een bon in de krant voor een gratis product en er loopt nu een actie '2 kopen plus 1 gratis'".
Door het sterke prijsimago van Colruyt hebben harddiscounters als Aldi en Lidl in ons land nog niet bereikt wat hen in het buitenland wel lukte. Terwijl ze in Duitsland 40 procent van de markt in handen hebben, moeten ze het bij ons stellen met 13 procent. Uit een laatste onderzoek van Test-Aankoop bleek dat ze de prijzen van Colruyt niet kunnen kloppen. Het basisassortiment van de softdiscounter is nog altijd goedkoper dan dat van Aldi of Lidl. En dan heeft Colruyt als extraatje nog een ruimere keuze en een heleboel merken in de aanbieding.
Lidl was de eerste om daarop te reageren door enkele klinkende namen als Pepsi, Mars, Milky Way en Haribo in de winkels toe te laten. Aldi zweert in ons land nog trouw aan zijn eigen onbekende producten. Maar op de Duitse thuismarkt is de harddiscounter wel al overstag gegaan voor enkele merken.