Carrefour Frankrijk start met eigen 'zonder ggo'-label
nieuwsWarenhuisketen Carrefour start in al hun Franse winkels met een label ‘zonder ggo’s gevoederd’ voor meer dan 300 dierlijke producten van het huismerk. Het initiatief wordt gesteund door WWF Frankrijk en heeft tot doel de keuzevrijheid van de Franse consumenten te garanderen en komt daarmee tegemoet aan een dringende vraag om transparantie van hun voeding.
Uit een recente enquête bleek dat Fransen bezorgd zijn om hun voeding en dat 72 procent van hen stopt met de consumptie van een voedingsmiddel wanneer zij weten dat het ggo’s bevat. 96 procent van de respondenten acht het noodzakelijk dat op het etiket van een dierlijk product vermeld wordt of er al dan niet ggo’s in het veevoeder zaten. De Franse wetgeving verplicht die vermelding momenteel niet.
Omwille van de resultaten van de enquête heeft Carrefour Frankrijk besloten om zijn klanten te informeren met een eigen logo ‘Nourri sans OGM’ dat met een sticker wordt aangebracht op meer dan 300 producten van het huismerk van Carrefour. De sticker wordt onder meer op varkens-, runds- en kippenvlees aangebracht, maar evengoed op eieren en gekweekte vis.
De producent verkoopt het vlees met ‘Nourri sans OGM’-label gemiddeld acht procent duurder vanwege de extra kosten voor traceerbaarheid die elke besmetting moet vermijden. Carrefour heeft besloten om die meerkost grotendeels voor eigen rekening te nemen. Uiteindelijk zal nog twee procent doorgerekend worden in de prijs aan de consument.
Lars Vervoort, woordvoerder van Carrefour Belgium, liet VILT weten dat er momenteel nog geen plannen zijn om het label uit te breiden naar België.