nieuws

"Biobrandstof maakt tanken nog duurder"

nieuws
We zitten op een zucht van 1,5 euro voor een liter superbenzine 98 ron en het einde van de prijsstijgingen van benzine en diesel is nog niet in zicht. De onrust in het Midden-Oosten, de grote vraag naar motorbrandstoffen op nieuwe groeimarkten zoals China en de niet te stillen honger van speculanten hebben de prijzen naar het hoge niveau van september en oktober vorig jaar getild. De toevoeging van een biologisch additief zal de prijs van autobrandstof nog verder doen stijgen. Dat schrijft Het Nieuwsblad.
13 april 2006  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:33
We zitten op een zucht van 1,5 euro voor een liter superbenzine 98 ron en het einde van de prijsstijgingen van benzine en diesel is nog niet in zicht. De onrust in het Midden-Oosten, de grote vraag naar motorbrandstoffen op nieuwe groeimarkten zoals China en de niet te stillen honger van speculanten hebben de prijzen naar het hoge niveau van september en oktober vorig jaar getild. De toevoeging van een biologisch additief zal de prijs van autobrandstof nog verder doen stijgen. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Vorig najaar stond de officiële prijs voor superbenzine 98 ron op een recordhoogte van 1,516 euro, maar deze maximumprijzen werden niet aan de pomp aangerekend. Als de prijsstijgingen blijven aanhouden, dan zal de automobilist nu wel 1,5 euro en meer voor een liter super moeten neertellen. De benzine wordt nog duurder op 1 oktober 2007, wanneer een biologisch gedeelte van 7 procent aan de fossiele brandstof moet worden toegevoegd.

Ook dieselrijders ontsnappen niet aan de prijsverhogingen. De dieselprijs steeg in anderhalf jaar met dertig procent. Vandaag kost een liter 1,104 euro. Daar komen vanaf 1 mei zeker nog een paar cent bij, want dan wordt een biologisch additief - 2,45 procent - aan de diesel toegevoegd. Chauffeurs zullen niet kunnen kiezen, want er zijn geen aparte pompen voor biodiesel.

Om deze meer milieuvriendelijke brandstof te promoten laat de overheid de accijnzen op het biologische deel van de diesel vallen, maar dat verlies aan inkomsten voor de staatskas wordt gecompenseerd door een verhoging van de accijnzen op het deel van de fossiele brandstof in het dieselproduct. De productie van het biologische additief is dubbel zo duur als van gewone diesel, zodat de prijs aan de pomp hoe dan ook zal stijgen.

België is eigenlijk te laat met de invoering van de biobrandstoffen. De Europese richtlijn verplichtte het biologisch additief al vanaf december 2005.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek