Belgische groenten krijgen klappen op Duitse markt

Het volume van de Belgische export van verse groenten naar Duitsland daalde in 2008 met 17 procent, terwijl de omzet met tien procent achteruit boerde. "Vooral de daling van het volume vollegrondsgroenten is opvallend, maar ook de levering van tomaten liep terug met 13 procent", zegt Paul Coenen, directeur van het VLAM-bureau in Keulen. De klassieke afzetmarkten stonden vorig jaar onder druk door gelukte oogsten in de belangrijkste Europese productiegebieden.
7 maart 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:47
Lees meer over:

Het volume van de Belgische export van verse groenten naar Duitsland daalde in 2008 met 17 procent, terwijl de omzet met tien procent achteruit boerde. "Vooral de daling van het volume vollegrondsgroenten is opvallend, maar ook de levering van tomaten liep terug met 13 procent", zegt Paul Coenen, directeur van het VLAM-bureau in Keulen.

Frankrijk en Duitsland blijven de belangrijkste afzetmarkten voor onze groenten, ook al vinden er volgens de Belgische exporteurs duidelijke verschuivingen plaats in de vraag naar groenten. Zo is de export van fruit naar bijvoorbeeld Rusland de jongste jaren fors gegroeid. Vooral de grote maten van jonagold en conférence vallen in de smaak bij de Russen.

De uitvoer van Belgische groenten naar Frankrijk kende in de eerste negen maanden van 2008 een lichte stijging in volume (3 pct) en omzet (2 pct) in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Vooral de Franse vraag naar komkommers en witloof nam sterk toe. Hoewel Frankrijk 's werelds grootste producent van witloof is, kan het land zich in de zomerperiode niet zelf van deze groente voorzien.

Maar gelukte oogsten in de belangrijkste Europese productiegebieden zetten de afzetmarkten niettemin onder druk. Dat had bijvoorbeeld een weerslag op de vraag naar trostomaten vanuit Frankrijk. Zowel op de Franse als Duitse markt moesten de Belgische groenten vorig jaar ook opboksen tegen Nederlandse concurrenten, die met scherpe prijzen voor tomaten, komkommers en paprika's voor de dag kwamen.

Of onze tuinders zich zorgen moeten maken over de ontwikkelingen op de Duitse markt? "Voor prei is de dalende vraag te wijten aan de hogere zelfvoorziening voor openluchtgroenten, een sector waarin de Duitsers veel goedkope seizoensarbeiders kunnen tewerkstellen", weet Coenen. "Ook de prijsgevoeligheid van de Duitse consument speelt een belangrijke rol. Er is ook stevige concurrentie met goedkopere producten uit Nederland, Spanje en Italië".

Er is echter ook goed nieuws. De export van bloemkool (+66 pct) en andere kolen (+126 pct) tonen wel een belangrijke volumestijging. "Die zijn heel gunstige cijfers, maar toch hebben we in Duitsland nog lang niet de marktpositie bereikt die ons aanbod en kwaliteit verdienen", zegt Coenen. De VLAM-directeur ziet nog andere kansen op de Duitse markt. "Een mogelijke nichemarkt zijn babyleaf en veldsla in schaaltjes van 150 gram. Deze exclusieve producten kunnen alleen wij met Flandria-kwaliteit aanbieden".

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek