Belgen besteden meer geld aan bloemen en planten

Belgen gaven in 2008 4 procent meer uit voor de aankoop van sierteeltproducten. Dat is vooral een gevolg van de gestegen prijs (+8%). In totaal spendeerde de Belgische bevolking 441 miljoen euro voor de aankoop van bloemen en groen. Dat blijkt uit GfK-cijfers die VLAM heeft bekendgemaakt.
9 mei 2009  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:48
Lees meer over:

Belgen gaven in 2008 4 procent meer uit voor de aankoop van sierteeltproducten. Dat is vooral een gevolg van de gestegen prijs (+8%). In totaal spendeerde de Belgische bevolking 441 miljoen euro voor de aankoop van bloemen en groen. Qua categorie steeg vooral het marktaandeel van bloemstukken en bomen en tuinplanten. De grootste daler was de categorie snijbloemen. De populairste plaats van aankoop blijft de bloemenwinkel met een aandeel van 47 procent. Dat blijkt uit GfK-cijfers die VLAM heeft bekendgemaakt.

Vorig jaar gaf elke Belg ouder dan 11 jaar 47,2 euro uit aan bloemen en planten. Dat is 4 procent meer dan in 2007. Deze stijging is hoofdzakelijk te verklaren door een stijging van de prijs van sierteeltproducten. Vooral planten werden vorig jaar duurder. De winkelprijs van snijbloemen en bloemstukken steeg minder dan het marktgemiddelde. Bomen en tuinstruiken bleven stabiel qua prijs. De gemiddelde aankoopfrequentie bedroeg 5,9 per jaar of minder dan één keer om de twee maanden.

Snijbloemen worden het vaakst gekocht, maar hun aandeel (32,2%) verloor vorig jaar terrein. Op de tweede plaats kwamen de balkon- en perkplanten met een aandeel van 21,6 procent, gevolgd door de groeiende categorie van bloemstukken en plantencomposities (16,6%). Een constante groeier is het segment van de kamerplanten. Op vier jaar tijd won dit segment ruim één procentpunt marktaandeel bij. Ook bomen en planten kenden eenzelfde groei. Bloembollen vormen met een aandeel van 1,7 procent een kleine en dalende categorie.

De bloemenwinkel blijft veruit het belangrijkste aankoopkanaal voor sierteeltproducten (47%), maar verliest wel terrein aan de supermarkt (14,7%), de tuincentra ((12,4%) en de openbare markt (10,2%). Aankoop bij de producent gebeurt in 2 procent van de gevallen en zeer uitzonderlijk (1,4%) worden er bloemen en planten aangekocht bij een doe-het-zelfzaak. Opvallend is ook dat elk distributiekanaal een verschillend assortiment heeft. Zo zijn bijvoorbeeld bloemstukken en plantencomposities vooral terug te vinden in bloemenwinkels en balkon-, perk- en kamerplanten zijn dan weer een specialisatie van tuincentra.

In 2008 werd 56 procent van de totale Belgische sierteeltomzet gerealiseerd in Vlaanderen. Wel ligt de consumptie per persoon er met 45,2 euro lager dan in Wallonië (52,5 euro). Vrouwen gaan het liefst naar de openbare markt, de supermarkt of rechtstreeks bij de kweker voor hun sierteeltproducten. Zij kiezen meer voor kamerplanten, balkon- en perkplanten en bloembollen. Mannen gaan liever naar de bloemenwinkel of tuincentrum en kopen in verhouding meer snijbloemen, bomen en sierheesters.

De aankopen van bloemen en planten gebeuren vooral door 50-plussers. Met een besteding van rond de 70 euro per persoon besteden zij het dubbel van de -50-plussers. De Belgische bevolking jonger dan 30 is ondervertegenwoordigd in de sierteeltmarkt. Vooral de jongeren scoren ondermaats. De Belg linkt zijn aankopen vaak aan een speciale gebeurtenis. Slechts 29 procent van de bestedingen zijn bedoeld voor eigen gebruik. Dit aandeel is licht dalend. In 2005 was het nog ruim 31 procent.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek