nieuws

Belg at in 2010 meer vis ten nadele van vlees

nieuws
De verkoop van vis nam in 2010 toe. Op jaarbasis kocht de Belg 12,34 kilo vis, week- en schaaldieren. De totale categorie groeide, vooral onder impuls van de verse mosselen en zeevis, met bijna vier procent. Vis wint steeds meer terrein ten opzichte van vlees. Het visaandeel binnen de korf van vlees, gevogelte en vis steeg vorig jaar van 16,5 naar 17 procent.
4 mei 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:59
Lees meer over:

De verkoop van vis nam in 2010 toe. Op jaarbasis kocht de Belg 12,34 kilo vis, week- en schaaldieren waarvan 6,66 kilo vers. De totale categorie groeide, vooral onder impuls van de verse mosselen en zeevis, met bijna vier procent. Vis wint steeds meer terrein ten opzichte van vlees. Het visaandeel binnen de korf van vlees, gevogelte en vis steeg vorig jaar van 16,5 naar 17 procent. Dat blijkt uit GfK-cijfers van VLAM.

Verse zeevis steeg vorig jaar, ondanks de hogere gemiddelde prijs, met 1,2 procent. De sterkste stijging werd genoteerd bij de categorie schaal- en weekdieren (+11%), waarbij mosselen 70 procent van het aandeel uitmaken. Het waren vooral de verse mosselen die voor de groei zorgden. Andere sterke groeiers in 2010 waren roodbaars (+20%), gerookte zalm (+13%), garnalen (+11%) en mosselen (+10%). Hoewel de verkoop van zeevis steeg, daalde de verkoop van verse zoetwatervis met maar liefst 13 procent. Vooral de victoriabaars (-22,5%) kreeg klappen.

De prijs van vis voor de consument bleef voor de globale categorie van vis, week- en schaaldieren vrij stabiel, al waren er verschillen per soort. Vooral verse zoetwatervis, met zalm op kop, werd merkelijk duurder (+11%). De aankoopprijs van verse zeevis steeg met zo’n vijf procent. Een sterke daling werd genoteerd bij mosselen (-10,7%), terwijl verse garnalen stabiel bleven in prijs. De duurste categorie is de grijze garnaal met 19,7 euro per kilo. Verse zoetwatervis en verse zeevis liggen qua prijs dicht bij elkaar met respectievelijk 14,1 en 13,9 euro per kilo. Verse mosselen zijn het goedkoopst (3,2 euro).

Waar het marktaandeel van vis, schaal- en weekdieren de voorbije jaren nog onder druk stond en in 2008 zakte tot 15,7 procent, komt het in 2010 boven de 17 procent in volume en boven de 19 procent in waarde uit. Het aandeel van gevogelte blijft de laatste drie jaar stabiel rond 24 procent in volume en 21 procent in waarde. Vlees verliest terrein, maar blijft met 58,8 procent van het volume veruit de belangrijkste categorie binnen deze korf.

Kabeljauw wordt nog steeds het vaakst aangekocht door de Belgische gezinnen. In één op de drie aankopen van verse vis gaat het om kabeljauw. Bovendien is dit aandeel nog stijgend. Op de tweede plaats volgt zalm met zo’n 30 kopers op 100. Wijting dook de top tien binnen en nam de plaats in van zeewolf. Verder groeien vooral roodbaars en forel verder door. In volume zien we dat de twee klassiekers samen, kabeljauw en zalm, goed zijn voor 40 procent van de verkoop van verse vis, exclusief schaal- en weekdieren.

Uit een onderzoek uit 2009 van InSites Consulting blijkt dat 74 procent van de Belgen een warme thuisbereide maaltijd eet en 26 procent een niet-thuisbereide maaltijd. Vooral jonge gezinnen koken voornamelijk zelf. Singles staan het minst achter het fornuis. Bij vis blijkt tong een typisch restaurantproduct. Eén op twee zeetongetjes gaat naar de horeca. Ook mosselen worden meer buitenshuis verbruikt dan gemiddeld. Kabeljauw is dan weer meer een thuisproduct.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek