nieuws

BOEM Patat moet studenten meer aardappelen doen eten

nieuws
VLAM lanceert een nieuwe campagne gericht op studenten. Om hen meer aardappelen te doen eten, werd een speciaal gerecht ontwikkeld.
28 oktober 2013  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:12

Dinsdag start VLAM met een nieuwe aardappelcampagne gericht op studenten. Om die doelgroep ervan te overtuigen dat aardappelen snel en op verschillende manieren te bereiden zijn, werd een gemakkelijk gerecht met restjes ontwikkeld. Dat gerecht wordt verdeeld via een BOEM Patat-kraam dat de studentensteden Gent, Antwerpen en Leuven aandoet. Daarnaast is er een spot, een website en sociale media.

Uit onderzoek door InSites Consulting blijkt dat bijna 80 procent van de kotstudenten minstens één keer per week zelf een warme maaltijd bereidt, en 46 procent minstens 3 keer per week. Bij 41 procent van hen staan verse aardappelen daarbij minstens één keer op het menu. Als reden waarom ze niet vaker aardappelen eten, noemen de studenten het schillen op, de kooktijd en een gebrek aan goede recepten.

Met die belemmeringen in het achterhoofd, ontwikkelde VLAM een nieuw aardappelgerecht dat gemakkelijk en snel te bereiden is, met oneindig veel mogelijkheden. De BOEM Patat: je wast de aardappel, snijdt hem op meerdere plaatsen in, laat hem bijna volledig garen in de oven of de microgolfoven, vult de insnijdingen met restjes groenten en kaas en laat nog even warmen in de (microgolf)oven.

Deze BOEM Patat speelt de hoofdrol in de studentactie, die dinsdag gelanceerd wordt. Gedurende drie weken zal een nieuwe spot te zien zijn op één, Canvas, 2BE en Vier. Een student komt daarin in een gênante situatie terecht, waardoor hij beseft dat hij beter zelf achter de kookpotten kruipt, dan zijn moeder op ongelegen momenten op bezoek te krijgen met een bereide maaltijd. De spot verwijst naar de website www.aardappel.be, waarop al 400 verrassende recepten met aardappelen te vinden zijn en waarop nog regelmatig nieuwe toepassingen verschijnen.

Verder zal de BOEM Patat verdeeld worden via een kraam dat op donderdagavond de studentensteden Gent, Antwerpen en Leuven aandoet. Via sociale media, YouTube en een samenwerking met het studentenplatform Guido wordt de actie kenbaar gemaakt. Een reeks nieuwe recepten wordt ten slotte gebundeld in een receptenboekje, dat begin 2014 gepubliceerd zal worden.

De studentenactie vormt slechts het eerste luik van de driejarige aardappelcampagne, die zich richt op “kleine aardappeleters”, drie doelgroepen die weinig aardappelen eten. De campagne wordt gesteund door de EU en draagt de slogan ‘De aardappel, thuis in elke keuken’. Die slogan moet de veelzijdigheid van de aardappel benadrukken, zowel wat kooktechniek als recept betreft.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek