7.500 Nederlandse melkveehouders laten koeien grazen

nieuws
Ongeveer 7.500 Nederlandse melkveehouders hebben beloofd hun koeien dit jaar in de wei te zetten. Dat heeft de Stichting Weidegang dinsdag bekendgemaakt. De Stichting is in het leven geroepen om de koeien in de weide te houden. Volgens woordvoerder Kees Jaap Hin zijn alle verwachtingen overtroffen. Boeren die hun koeien laten grazen, krijgen een bonus van Friesland Foods. De melk van deze koeien wordt onder een keurmerk verkocht.
1 augustus 2007  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:00
Ongeveer 7.500 Nederlandse melkveehouders hebben beloofd hun koeien dit jaar in de wei te zetten. Dat heeft de Stichting Weidegang dinsdag bekendgemaakt. De Stichting is in het leven geroepen om de koeien in de weide te houden. Volgens woordvoerder Kees Jaap Hin zijn alle verwachtingen overtroffen. Boeren die hun koeien laten grazen, krijgen een bonus van Friesland Foods. De melk van deze koeien wordt onder een keurmerk verkocht.

Stichting Weidegang is een initiatief van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Friesland Foods en de Vereniging Natuurmonumenten. De oprichting dateert van april. "We willen de koe terug in de weide krijgen, want koeien horen nu eenmaal thuis in het Nederlandse landschap. Nederlanders zijn er dol op. Onze stichting wil melkveehouders stimuleren om de koe zo snel mogelijk uit de stal te halen", aldus Hin.

Landbouwminister Gerda Verburg gaf in april de aftrap voor de Stichting Weidegang. "Sindsdien heeft de telefoon roodgloeiend gestaan", weet Kees Jaap Hin. Drie op de vier boeren die melk leveren aan zuivelconcern Friesland Foods hebben zich ondertussen aangemeld bij de stichting. Zij ontvangen daarvoor een eenmalige bonus. Volgend jaar volgt een nieuwe ronde en kunnen boeren zich opnieuw opgeven.

Op het pak waarin de melk van de grazende koeien verdwijnt, komt het Weidegang-keurmerk. De consument ziet dat de melk die hij koopt, afkomstig is van koeien die buiten in de wei hebben gestaan. "Een koe in de wei is de beste reclame die je maar kunt verzinnen voor zuivelproducten", weet woordvoerder Hin. "Ze zijn hun eigen uithangbord. Dat is uit alle onderzoeken gebleken. Daar kan geen enkele reclamecampagne tegenop".

Naast Friesland Foods - waar zo'n 10.000 melkveehouders bij zijn aangesloten - kunnen ook andere zuivelondernemingen zich aansluiten bij de Stichting Weidegang. "We willen uiteindelijk alle zuivelproducenten aan ons binden. Hoewel we in gesprek zijn met een aantal, is het nog niet zover", zegt de woordvoerder van de stichting. Friesland Foods heeft beloofd om tot en met 2009 jaarlijks 2 miljoen euro beschikbaar te stellen om bonussen uit te keren aan melkveehouders. De stichting zoekt nog andere geldschieters om de doelstellingen te kunnen realiseren.(GL)

Bron: Agriholland/De Stentor

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek