Zwitsers akkoord over eigen marktregulering voor zuivel
nieuwsNa lange onderhandelingen tussen melkveehouders, handelaars en zuivelverwerkers komen er in Zwitserland nieuwe regels om de eigen melkmarkt te reguleren. De Zwitsers, die immers geen deel uitmaken van de EU, proberen vanaf volgend jaar de eigen markt te stabiliseren door de afzet onder te verdelen in A,- B,- en C-melk. Dat meldt Boerenbusiness.nl.
De Zwitserse zuivelsector, die zich heeft verenigd in de Brancheorganisate Melk (BOM), denkt hiermee een oplossing gevonden te hebben nadat in mei 2009 een systeem van melkquota is opgeheven. Eerder waren al afspraken gemaakt om de melkproductie te reguleren, maar deze maatregelen hebben in de praktijk niet gewerkt zodat in Zwitserland een flinke boterberg is ontstaan.
Volgens de BOM zijn de melkveehouders het oneens over het regelen van de melkproductie en het prijsbeleid, waardoor nu is gekozen voor een zogeheten volumesegmentatie. In dit nieuwe model beheren zuivelindustrie en handel hun eigen benodigde melkhoeveelheid zelf.
In de contracten tussen melkveehouders en afnemers worden deze hoeveelheden vastgelegd met de volgende afzetbestemmingen: een A-segment voor zuivel voor de eigen beschermde binnenlandse markt, een B-segment voor melk die wordt verkocht zonder ondersteuning in de EU en een C-segment voor zuivel die zonder subsidies op de wereldmarkt wordt verkocht.
Hierbij is afgesproken dat de afnemers tenminste 60 procent van hun volume vastleggen in het A-segment zodat er een natuurlijke regulatie ontstaat. Hierbij is overeengekomen dat de partijen volledig transparant opereren. Melkveehouders krijgen hierbij niet de prikkel te veel melk te produceren, omdat deze anders moet worden verkocht op bijvoorbeeld de C-markt. Hierbij is de kostprijs veelal hoger dan de opbrengst uit de markt.
Bron: Boerenbusiness.nl