Zonder verbreding Schipdonkkanaal verliest Zeebrugge

Zonder de verbreding van het Schipdonkkanaal is de haven van Zeebrugge ernstig geremd in haar toekomstmogelijkheden. Dat is het standpunt van de Zeebrugse havenbedrijven. Volgens de havenbedrijven worden het milieuaspect in het debat te weinig beklemtoond.
24 juni 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:08
Lees meer over:

Zonder de verbreding van het Schipdonk-kanaal is de haven van Zeebrugge ernstig geremd in haar toekomstmogelijkheden. Dat is het standpunt van de Zeebrugse havenbedrijven. Volgens de havenbedrijven worden een aantal argumenten in het debat te weinig beklemtoond. Op de eerste plaats komt het milieuaspect.

APZI (Association Port of Zeebrugge Interests) is een vereniging van een 160-tal private bedrijven binnen de Zeebrugse haven. Volgens hen is het afgelopen jaar te veel verkeerde informatie over het project verspreid en worden te veel aspecten verkeerd voorgesteld "ook door gespecialiseerde professoren". "Er is te veel desinformatie. Het heen-en-weergediscussieer maakt een maatschappelijk debat en een rationele benadering bijzonder moeilijk, luidt het.

De bedrijven die aangesloten zijn bij APZI creëren rechtstreeks meer dan 7.000 jobs. "Voor ons is de ontsluiting van Zeebrugge de absolute prioriteit", zegt voorzitter Erna Vienne. "Als bedrijven hebben we zware investeringen gedaan in de haven en creëren we jobs. We verwachten een goede ontsluiting naar het hinterland. De binnenvaart is daarin een belangrijke poot. Nu is ze met amper 2 procent ontoereikend".

De bedrijven in de Zeebrugse haven stellen vast dat de wegen in de omgeving van Brugge en Zeebrugge verder dichtslibben, zelfs ten tijde van crisis. "Het is onbegrijpelijk dat het milieu wordt gebruikt als argument om de binnenvaart tegen te houden. Eén binnenvaartschip kan een rij vrachtwagens van ongeveer 10 kilometer van de weg halen. Omdat het de milieuvriendelijkste modus is, steunt Europa de binnenvaart", zegt Vienne nog.

De Zeebrugse havenbedrijven vrezen dat te lang palaveren over het kanaal nefast zal zijn voor de haven. "Rederijen kiezen de goedkoopste weg om hun goederen te transporteren", zegt Vienne. "Via Zeebrugge naar het hinterland wordt te duur. We riskeren zonder de verbreding van het Schipdonkkanaal dat de Vlaamse bedrijven worden bevoorraad via buitenlandse kusthavens".

"We hebben als haven een binnenvaartverbinding nodig om de goederen vlot naar het Rijngebied te krijgen", zegt ook terminaluitbater Marc Adriansens. Volgens APZI kan de verbreding van het Schipdonkkanaal de tewerkstelling in Zeebrugge aanzwengelen tot circa 75.000 jobs. Vandaag is de haven goed voor 30.000 jobs, indirecte tewerkstelling meegerekend.

Eerder spraken de Boerenbond, de natuurverenigingen, CD&V in Damme, de nationale sp.a en Open VLD zich openlijk uit tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal. Bij Open VLD gaan her en der wel stemmen op om het dossier opnieuw bespreekbaar te maken. Voormalig minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) heeft voor de verkiezingen extra onderzoeken besteld naar de impact op de waterspiegel en de verzilting. Pas als die beschikbaar zijn, zal CD&V zich uitspreken.

Bron: Belga / De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek