Wordt een boer beter van meer koeien melken?
nieuwsIn een rentabiliteits- en kostprijsanalyse van de melkveehouderij op basis van boekhoudgegevens overschouwt de studiedienst van de Vlaamse landbouwadministratie de verschillende parameters die het bruto saldo beïnvloeden. Eén daarvan is het aantal melkkoeien op een bedrijf. Met het postquotumtijdperk voor de deur willen melkveehouders ongetwijfeld weten hoe aantrekkelijk het is om meer koeien te melken. De landbouwers van wie de boekhouding uitgeplozen werd, hebben hun bruto saldo per melkkoe op korte termijn alvast niet kunnen verbeteren. Maar de stap om te groeien niet zetten, zou volgens de studie betekenen dat – indien anderen dat wel doen – het bruto saldo per melkkoe daalt tegenover het gemiddelde in de sector.
De afdeling Monitoring en Studie van het Departement Landbouw en Visserij maakte een rentabiliteits- en kostprijsanalyse voor melkvee op basis van de boekhoudgegevens van gespecialiseerde melkveebedrijven uit het landbouwmonitoringsnetwerk. De gegevens dateren uit de periode 2007-2012. De sector heeft in die korte tijdspanne twee slechte jaren (2009 en 2012) gekend. Toch hebben veel melkveebedrijven de jongste jaren geïnvesteerd, weliswaar met de rem op aangezien het melkquotum pas verdwijnt vanaf april 2015.
In de boekhoudgegevens stoot men effectief op een trend naar grotere melkveebedrijven. De melkproductie per hectare blijft hierbij constant, wat erop wijst dat landbouwers die meer koeien melken hun areaal ruwvoeders evenredig uitbreiden. In vergelijking met de melkproductie neemt de veestapel overigens minder sterk toe. Dat komt door de gestegen productiviteit per melkkoe in de periode 2007-2012. De vruchtbaarheidskenmerken, zoals de leeftijd waarop koeien voor het eerst kalven (circa 28 maanden) en de tussenkalftijd (circa 425 dagen), veranderen nauwelijks.
Wanneer de economische prestaties van een bedrijf uitgezet worden tegenover een aantal technische parameters, dan blijkt dat een boer niet veel mogelijkheden heeft om zijn bruto saldo op korte termijn te verhogen. Op lange termijn is dat een ander verhaal. Het meest sprekende voorbeeld is de impact van een groter aantal melkkoeien. Op korte termijn zal dat het bruto saldo per melkkoe niet verbeteren. Op langere termijn is er wel een positieve invloed. Nu niet de stap zetten om te groeien, zal dus geen onmiddellijke impact hebben. Als andere bedrijven wel groeien, zal het bruto saldo per melkkoe na verloop van tijd echter dalen tegenover het sectorgemiddelde.
Meer info: Departement Landbouw & Visserij