Wereldmelkdag: "Zuivel blijft onmiskenbaar deel van onze eetcultuur"

Consumenten kiezen steeds vaker voor pure en lokale basisproducten en de coronapandemie heeft die tendens verder versterkt. Zuivelproducten blijven in dat kader bijzonder populair. Ruim acht op tien Vlamingen ziet zuivelproducten als natuurlijke en authentieke producten die onmiskenbaar deel uitmaken van onze eetcultuur. Dat blijkt uit een trendrapport dat VLAM ter gelegenheid van Wereldmelkdag heeft gepubliceerd.  

1 juni 2021  – Laatste update 2 juni 2021 10:06
Lees meer over:
melk zuivel_VLAM

Onbewerkt en lokaal

Op 1 juni staat melk wereldwijd in de kijker. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) onderzocht daarom de consumentenvoorkeuren voor zuivel. Zo blijkt de Vlaming steeds vaker te kiezen voor pure basisproducten die zo min mogelijk bewerkt zijn en zo weinig mogelijk toevoegingen bevatten. In 2020 gaf 42 procent van de Vlamingen aan dat ze opteren voor gerechten op basis van pure producten, terwijl dat in 2015 maar 36 procent was. Twee op vijf Vlamingen geven ook aan dat ze daar in de toekomst meer zullen voor kiezen.

Een andere trend die de coronacrisis heeft blootgelegd, is de aandacht voor het lokale. Nog nooit hechtten zoveel consumenten waarde aan producten van bij ons. Zo verkiest 65 procent Belgische zuivelproducten en vindt 52 procent van de Belgen lokale productie van voedingsproducten een belangrijk aankoopcriterium. In 2014 was dit slechts 41 procent. “Direct gevolg hiervan is de rechtstreekse verkoop bij de boer die de hoogte ingaat. In 2020 steeg de omzet van hoevewinkels en boerenmarkten voor verse voeding met 36 procent”, klinkt het bij VLAM.

Transparantie en gezondheid

Een andere trend die uit consumentenbevragingen naar voor komt, is de vraag naar meer transparantie. “Dit gaat verder dan enkel een clean label, waarbij de ingrediëntenlijst zo kort mogelijk wordt gehouden en waarbinnen enkel natuurlijke producten worden gebruikt. Consumenten verwachten ook meer inzicht in de levenscyclus van het product dat ze kopen, van productie tot recyclage”, stelt het trendrapport.

Consumenten hechten belang aan een gezond immuunsysteem en dat willen ze onder meer bereiken met gezonde, volwaardige en gevarieerde voeding

Trendrapport VLAM

Ook gezondheid is meer prioriteit geworden. “Consumenten hechten belang aan een gezond immuunsysteem en dat willen ze onder meer bereiken door een gezonde, volwaardige en gevarieerde voeding na te streven. Zuivelproducten vormen daarbij een belangrijk bestanddeel. En zeker gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt hebben potentiële gezondheidsvoordelen”, aldus VLAM. Zo zegt één op twee Belgen nu al meerdere keren per week yoghurt te eten.

Het belang van zuivelproducten in ons eetpatroon blijkt ook uit andere cijfers. Zo stelt 86 procent van de Belgen dat zuivel een onmiskenbaar deel uitmaakt van onze eetcultuur en 80 procent meent dat dit in de toekomst ook zo zal blijven. Ruim zeven op tien Vlamingen geeft aan niet zonder zuivel te kunnen. En dat blijkt ook uit het gebruik: een Vlaming gebruikt gemiddeld 3,9 keer per dag een zuivelproduct. De vijf vaakst gebruikte zuiveltoepassingen zijn bakboter, smeerboter, melk in koffie, kaas en yoghurt. Vlamingen vinden zuivel vooral veelzijdig (92%), lekker (88%), kwaliteitsvol (87%) en gezond (84%).

0

van de Vlamingen vindt zuivel veelzijdig

0

van de Vlamingen vindt zuivel lekker

0

van de Vlamingen vindt zuivel gezond

Meer weidemelk

Acht op tien Vlamingen vindt melk een basisproduct dat je steeds in huis moet hebben. Daarbij krijgt Belgische weidemelk steeds vaker de voorkeur van consument en sector. Weidemelk is melk van koeien die minimaal 120 dagen per jaar minstens zes uur per dag in de wei grazen, van voorjaar tot najaar. De koeien grazen buiten als de weersomstandigheden het toelaten: als het niet te nat, te koud of te warm is. Momenteel kent het commercieel label 'Stichting Weidegang' al 2.850 deelnemende melkveehouders. Goed voor 42 procent die zich laat certifiëren en het logo van weidemelk mag gebruiken voor de melk die ze afleveren.

Meer melk maar minder ijs geproduceerd in 2020

De Belgische zuivelbedrijven hebben vorig jaar in bijna alle productcategorieën meer geproduceerd dan voordien. Alleen de kaasproductie stagneerde en er werd minder ijs gemaakt, zo blijkt uit cijfers die het statistiekbureau Statbel publiceerde.

De totale productie van melk en melkdranken bedroeg net geen 893 miljoen liter in 2020. Dat was 3,6 procent meer dan het gemiddelde van de periode 2015-2019. Bijna de helft van de geproduceerde melk is halfvolle melk (408 miljoen liter). Dan volgen volle melk (238 miljoen liter) en chocolademelk (146 miljoen liter). Melk met vitamines is duidelijk minder in trek: de productie bedroeg 30 miljoen liter, 29 procent minder dan het gemiddelde van de vijf jaren voordien.

De tweede categorie is die van de verse zuivelproducten, zoals yoghurt, room en desserten. Die was goed voor 633 miljoen liter, 5,3 procent meer dan de periode voordien. De grootste groei hier was er bij de gefermenteerde melk (+16,7%). Er werd voorts 95.000 ton boter geproduceerd, 5,2 procent meer dan het gemiddelde van de voorgaande vijf jaar. En de melkpoederproductie lag 10 procent hoger dan het recente gemiddelde.

De kaasproductie stagneerde dan weer op ruim 103.000 ton. In deze categorie is geitenkaas (+32%) aan een stevige opmars bezig, ten nadele van verse kaas (-23%). De productie van consumptie-ijs, die al enkele jaren daalt, belandde op bijna 64.000 liter. Dat was 10 procent minder dan de jaren voordien, aldus Statbel.

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek