nieuws

Voedingsindustrie lobbyt omtrent info op voedingsetiket

nieuws
Volgens De Morgen zorgt de te nemen beslissing over de info op voedingsetiketten voor heel wat lobbywerk vanwege de voedingsindustrie.
15 april 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:14

Het Europees Parlement bepaalt eerstdaags welke informatie op het etiket van voedingsmiddelen moet staan. Volgens De Morgen zorgt dat voor heel wat lobbywerk vanwege de producenten van zoete en calorierijke voeding. Twistpunt tussen de voedingsindustrie en de europarlementairen is de vermelding van het aantal calorieën per portie of per 100 gram product.

Fevia, de federatie voedingsindustrie in België en diens Nederlandse tegenhanger FNLI vinden een calorieaanduiding per portie de meest relevante info voor de consument. "We consumeren geen 100 gram, maar porties", luidt hun verklaring. Europarlementslid Esther de Lange (CDA) vreest dat je op die manier de industrie zelf laat bepalen wat een juiste portie is. "De consument kan een verkeerd beeld krijgen", aldus de Lange.

Het Nederlandse EU-parlementslid zegt dat de voedingsindustrie wel erg ver gaat in haar lobbywerk. De krant wijt dat aan het toenemend belang van suiker in onze voeding, wat recent nog bleek uit een Duitse studie. Een Duitser consumeert gemiddeld 24 kilo suiker per jaar, tegenover amper 3 kilo per jaar vijf generaties geleden, zo blijkt daaruit. Daarop noemde het Duitse weekblad Stern suiker "de nieuwe volksdrug". Heel wat producten bevatten veel meer suiker dan de consument vermoedt.

Volgens de suikerindustrie is de suikerinname in België de voorbije jaren constant gebleven. "Suiker is ook maar één ingrediënt zodat niet de hoeveelheid suiker, maar het aantal calorieën per dag de cruciale variabele is", meent de sector. De vereniging van Belgische suikerproducenten SUBEL gaat er op zijn website prat op diverse educatieve campagnes en informatiesessies in te richten "die het grote publiek, en in het bijzonder de jeugd, moeten informeren over de essentiële rol van suiker in een gezonde levensstijl".

Consumentenorganisatie OIVO reageert kritisch op de inspanningen van wat zij de "suikerlobby" noemt en beklemtoont dat "geraffineerde suikers niet nuttig zijn voor ons lichaam en geen essentieel bestanddeel vormen van een gezond dieet".

Bron: De Morgen

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek